Voice memos by WhatsApp in the verbal locution of English in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1434

Keywords:

Educational technology, Language of instruction, Bilingual education. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of the research is to determine the relationship of the implementation of the Voice memos by WhatsApp in the verbal locution of English in high school students of the school N ° 88044 Coishco, 2021. A correlational descriptive typology was implemented with a non-experimental design. Given that the significance is .623 being less than 0.05 (0.000 <0.05), the H1 or affirmative hypothesis is accepted and H0 or null is rejected, which indicates that using Voice memos by WhatsApp has a favorable effect on the generation of the verbal locution of English by the surveyed students. It is found that WhatsApp contributes to academic training from a group work perspective, allowing to contribute to assertive communication between teachers and students in order to build learning contextualized to the social realities of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Erazon-Chezar, K. L., & Moreno-Tique, J. (2018). El aprendizaje del inglés como lengua extranjera en adolescentes del Instituto Aismer International a través del método experiencial de Kolb [Learning English as a Foreign Language in Adolescents from the Aismer International Institute through Kolb's experiential method]. Retrieved from https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/880

Espinar-Álava, E, & Vigueras-Moreno, J. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual [Experiential Learning and its Impact on Today's Education]. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), e12.

Gómez-del-Castillo, M. (2017). Utilización de WhatsApp para la Comunicación en Titulados Superiores [Use of WhatsApp for Communication in Higher Graduates]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4),51-65.

González L, A. (2015). Enseñanza del inglés como lengua extranjera, lectura crítica y literatura (diseño y aplicación de dos actividades didácticas) [Teaching English as a foreign language, critical reading and literature (design and application of two didactic activities)]. Letras, 57(92), 101-151.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación [Investigation methodology] (6a. ed.). México: McGraw-Hill.

Malagón-Rojas, J, Silva, D,. Pinzón, E., Pardo-Bayona, M, & Téllez, E. (2020). La consulta en los tiempos de WhatsApp: una revisión rápida de la literatura [The Consultation in the Times of WhatsApp: A Quick Review of the Literature }. Psicología desde el Caribe, 37(2), 2-14. Epub August 18, 2021.https://doi.org/10.14482/psdc.37.2.150.9

Pizan-Campos, E, Barros-Sevillano, S, & Yupari-Azabache, I. (2020). Impacto del COVID-19 en la educación de los estudiantes de medicina del Perú [Impact of COVID-19 on the education of medical students in Peru]. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(3), 534-535. https://dx.doi.org/10.25176/rfmh.v20i3.2959

Ricoy, M, & Álvarez-Pérez, S. (2016). La enseñanza del inglés en la educación básica de personas jóvenes y adultas [Teaching English in the Basic Education of Youth and Adults]. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 385-409.

Rodríguez-Martínez, M., Valerio-Ureña, G, Cárdenas-Anaya, C., & Herrera-Murillo, D. (2016). Percepción y realidad del uso de WhatsApp en estudiantes universitarios de ciencias de la salud [Perception and reality of the use of WhatsApp in university students of health sciences]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 19(3), 118-124.

Rueda-Cataño, M, & Wilburn-Dieste, M. (2014). Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa [Theoretical approaches for the acquisition of a second language from the horizon of educational practice]. Perfiles educativos, 36(143), 21-28.

Valenzuela, M, Romero, K, Vidal-Silva, C, & Philominraj, A. (2016). Factores que Influyen en el Aprendizaje del Idioma Inglés de Nivel Inicial en una Universidad Chilena [Factors that Influence the Learning of English by Freshman Students in a Chilean University]. Formación universitaria, 9(6), 63-72. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600006

Veytia-Bucheli, M, & Bastidas-Terán, F. (2020). WhatsApp como recurso para el trabajo grupal en estudiantes universitarios [WhatsApp as a resource for group work in university students]. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(2), 74-93. Epub 30 de abril de 2021.https://doi.org/10.32870/ap.v12n2.1911

Vigil-García, P, Acosta-Padrón, R, Andarcio-Betancourt, E, Dumpierrés-Otero, E, & Licor-Castillo, O. (2020). Mobile learning: el uso de Whatsapp en el aprendizaje del inglés [Mobile learning: the use of Whatsapp in learning English]. Conrado, 16(77), 201-208.

Published

2021-10-15

How to Cite

Morales-Crespín, J. E. (2021). Voice memos by WhatsApp in the verbal locution of English in high school students. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 4–15. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1434

Issue

Section

De Investigación