Promotion of reading in the integral community project of the Basic Schools in Venezuela
Keywords:
promotion of reading, integral community project, teaching strategies, communities, active participationAbstract
The general objective of this research was to analyzehow reading is promoted in fifth grade students of basic education through the implementation of the Comprehensive Community Project. The methodology was identified as descriptive, with a transectional design, where the population was established by 80 students of both sexes, belonging to the fifth gradeat the morning shift of the José María Vargas Basic School in the Lagunillas Municipality, Zulia State. A questionnaire was designed as a data collection instrument, validated by experts whose data were tabulated and interpreted statistically according to the scale. The results show a weak promotion of reading from the base project of the institution, because the activities destined for that purpose are sporadic; consequently, it is recommended the design and implementation of dynamic strategies to minimize the problem
Downloads
References
Arias, G. (2008). Hablemos sobre promoción y animación a la lectura. Español 8. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.
Balestrini, Mirian (2001). Cómo se elabora el proyecto de investigación. 5ta ed. BL Consultores Asociados. Servicio Editorial. Caracas, Venezuela.
Colmenares, Y. (2007). Factores que se asocian a la comprensión de la lectura en los alumnos de la II etapa de la educación básica. Trabajo de grado no publicado. UPEL.Barquisimeto.
Garza, S. (2010). La promoción de la lectura. Fondo Editorial de Nuevo León y Universidad Autónoma de Nuevo León. Monterrey, Nuevo León, México.
Gimeno Sacristán, J. y Carbonell, J. (Coords.) (2004). El sistema educativo: una mirada crítica. Editorial Praxis. Barcelona.
González, M. (2002). La comprensión lectora: una nueva concepción. En Mañalich Suárez, R. (sel). Taller de la palabra. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.
Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. 4ª edición. Quirón Ediciones. Caracas, Venezuela.
Maris, F. (2006). El placer de leer. Documento en línea. Disponible en: http://www.telpin.com.ar/InternetEducativa/PeriodicoTEduca/articulos2003/art_deagian/art_deagian1.htm.
Ministerio del poder popular para la educación (MPPE, 2006). Proyecto Educativo Integral Comunitario (PEIC). Orientaciones educativas. Caracas: Autor.
Morales, M. (2006). Orientaciones para la Construcción del Proyecto Educativo Integral Comunitario PEIC). Maracaibo. Ministerio de Educación y Deportes. Zona Educativa Zulia. División Académica. Coordinación de Formación Permanente.
Romero, N.; Romero, R.; Basanta, G. y Romero, B. (2008). “Gestión contralora de Proyectos Educativos Integrales Comunitarios en Instituciones Educativas”. En Revista Venezolana de Gerencia (RVG) Año 13. Nº42.
Salas, L. (2008). Textos escolares utilizados para la lectura y su incidencia en la comprensión lectora. Trabajo de grado, no publicado. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Ciudad Ojeda, Venezuela.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






