HUMANHOLOPRAXIS: Finding the pedagogical practice of the mathematics teacher at the Territorial Polytechnic University Alonso Gamero
Keywords:
pedagogical practice, humanholopraxis, social constructionist, social representations, communicative actionAbstract
At the global level one of the challenges of university education systems is the teaching and learning processes of mathematics. This article aims to show the findings of the pedagogical practice of the mathematics teacher in the national training programs in engineering The Territorial Polytechnic University of Falcón Alonso Gamero, from the theoretical perspective of social constructionist, social representations, communicative action. Research carried out in the qualitative paradigm with the method of theory grounded by Strauss and Corbin (2002), emerging from the microanalysis of the data "Humanholopraxis" defined as pedagogical practices where teaching and learning processes must revolve not only in imparting knowledge, but That during the entire educational process the human values of students must be considered as beings that have particular characteristics within their own real contexts.
Downloads
References
Argyris, Ch. (1999). Conocimiento para la Acción. Una guía para la superar obstáculos en la organización. Ediciones Granica S.A, México.
Cazau, P. (1999). Experiencias en planificación didáctica. Revista Observador N° 32. Enero / Abril. Buenos Aires.
Fraca de Becerra, L. (2003). Pedagogía integradora en el aula. Colección Minerva Nº 14. http://books.google.co.ve/books?id=0e9GEH2-oxQC&pg=PA115&lpg=PA115&dq=estrategias+didactica+integradoras&source=bl&ots=2ePNbW3x_c&sig=Pc00mI3lQnoFDR7LneK525s1_8E&hl=es&sa=X&ei=CqAaUcSYNIi29QT0voDACA&ved=0CFIQ6AEwBg#v=onepage&q=estrategias%20didactica%20integradoras&f=false. [Consulta: 22 dic 2016].
Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 38.930. Creación de los Programas Nacionales de Formación.
Naidorf, J. (2011). Pertinencia Social, Impacto y Movilidad del Conocimiento. Los nuevos parámetros del conocimiento socialmente válido en Argentina y en Canadá. http://www.saece.org.ar/docs/congreso4/trab68.pdf. [Consulta: 21 nov 2016].
Rojas H, G. (1998). Paradigmas en Psicología de la Educación. Editorial Paidós. México.
Sánchez, A. (2003). Filosofía de la Praxis. Editores Siglo XXI. México.
Silva, J. (2011). Edgar Morín y la transdisciplinariedad en nuestra docencia universitaria. http://www.aporrea.org/educacion/a125638.html. [Consulta: 08 nov 2016].
Soto, V. (2002). Políticas, acciones curriculares y reforma de la educación en Chile. Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE.
Stenhouse, L. (1985). Investigación y desarrollo del curriculum. Editorial Morata. Madrid.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia. Colombia.
Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Editorial Troquel. Buenos Aires.
UNESCO. (1958). Conferencia General. Décima Reunión de París. https://books.google.co.ve/books?id=mmuchKSsAS0C&pg=PA343&dq=UNESCO+1958+OFICINA+INTERNACIONAL+DE+EDUCACION.+PREPARATION+AND+ISSUING+OF+THE+PRIMARY+SCHOOL+CURRICULUM&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjjuvrbqpTaAhUJ3VMKHVJRAeAQ6AEIJTAA#v=onepage&q=UNESCO%201958%20OFICINA%20INTERNACIONAL%20DE%20EDUCACION.%20PREPARATION%20AND%20ISSUING%20OF%20THE%20PRIMARY%20SCHOOL%20CURRICULUM&f=false. [Consulta: 25 marz 2018].
UNESCO. (1995). La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors, Ediciones UNESCO, Santillana.
UNESCO. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el Siglo XXI. http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm. [27 marz 2018].
Volante, P y Otros. (2015). Hacia una teoría de acción en gestión curricular: Estudio de caso de enseñanza secundaria en matemática. Psicoperspectivas. Individuo Y Sociedad. https://doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL14-ISSUE2-FULL-TEXT-445. [Consulta: 27 marz 2018].
Weil, P. (2000). Holística: Una nueva visión y abordaje de lo real. Ediciones San Pablo. Santa fe de Bogotá.
Zabalza, M. (2000). Diseño y desarrollo curricular. Narcea Ediciones. Madrid.
Zuccarello y Otras. (2010). Espacio iberoamericano del conocimiento. Los programas nacionales de formación (PNF): Una propuesta de cambio curricular en Venezuela. http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/EIC/R1134_Estrada.pdf. [Consulta: 23 nov 2016].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.