Techno-pedagogical Competences of Basic General Education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1336

Keywords:

Competency based teaching, multimedia instruction, educational technology. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

At the present time worldwide we are in a digital period, where practices and ways of life have been contemplated, evolved by the invariable and unstoppable progress of digital technologies. Investigate the digital competences of the EGB teachers of the "SMG" School of Machala, according to personal and contextual factors, availability of technological equipment and their appreciations about ICT. The recent research is of a descriptive, non-experimental type with a mixed approach. All the questions are within the Kolmogorov analysis, it complies with the established, the data is> 50, the sample is 135 students and the variables for significance are parametric. As a result, society has changed in recent decades, among other attributions due to the adherence of ICT. Today's teachers must develop a series of digital skills and adapt new teaching methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carvalho, A., & Oliveira, K. (2018). Learning Strategies Mediated by Technologies: Use and Observation of Teachers. [Estrategias de Aprendizaje Mediadas por Tecnologías: Uso y Observación de profesores]. School and Educational Psychology, 28, 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/1982-4327e2809

Del-Preste, A., & Cabero, J. (2019). Las plataformas de formación virtual: algunas variables que determinan su utilización [The learning management system: Variables that determine its use]. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 11(2), 138–153. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1521

Dias, R., & Pimenta, S. (2015). Technologies, literacies in English oral communication and teacher education : an empirical study at the university level. [Tecnologías, alfabetizaciones en comunicación oral inglesa y formación del profesorado: un estudio empírico a nivel universitario]. Revista Brasileira de Linguistica Aplicada, 15, 711–733.

Dos-Santos-Perin, E., Duarte Freitas, M. do C., & Coelho, T. R. (2021). Modelo de competência docente digital [Digital Teacher Competency Model]. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1961

Durán, M., Prendes, M. P., & Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario [Certification of Teaching Digital Competence: proposal for university faculty]. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios [The influence of personal, institutional and contextual factors on the trajectory and teaching development of university professors] . Educar 33, 31–58.

Levano-Francia, L., Sanchez, S., Guillen, P., Tello, S., Herrera, N., & Collantes, Z. (2019). Digital Competences and Education [Competencias digitales y educación]. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569–588. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Martín, M., Sevilla, D., & Jenaro, C. (2018). Factores personales-institucionales que impactan el rendimiento académico en un posgrado en educación [Personal and institutional factors affecting academic performance in a postgraduate program in education]. Revista de Investigación Educativa 27, 27. https://doi.org/https://doi.org/10.25009/cpue.v0i27.2556

Martínez, J., & Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19 [Teaching digital skills and the challenge of virtual education derived from covid-19]. Educación y Humanismo, 22(39), 1–16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Morales-Arce, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica [Development of teaching digital skills in basic education]. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 5(1), 88–97. https://n9.cl/xg0j

Peñaherrera, M. (2011). Evaluación de un programa de fortalecimiento del aprendizaje basado en el uso de las TIC en el contexto Ecuatoriano [Evaluation of a program to straighten learning process based on the use of ict within the Ecuadorian context]. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(2), 73–91. https://n9.cl/mw4th

Pérez, E., & Andrade, R. (2020). Orientación de la competencia digital del profesor universitario en las propuestas de integración de TIC [Orientation of the digital competence of the university professor in the ICT integration proposals]. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 11, e905. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.905

Riascos-Erazo, S., Ávila, G., & Quintero, D. (2009). Information Technology in the Classroom: The Views of University Professors [Tecnología de la información en el aula: las opiniones de los profesores universitarios]. Educación y Educadores, 12(3), 133–157.

Rincón, A. (2018). La apropiación de las competencias digitales. Desde la dimensión del diseño de espacios educativos mediados por las TIC.[The appropriation of digital skills. From the dimension of the design of educational spaces mediated by TIC]. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 2(3), 25–36. https://doi.org/10.21703/rexe.especial3_201825362

Rocha, E., & Hernández, J. (2020). Valoración de las competencias digitales en docentes para la adopción de tecnologías de software libre Proyecto Kids on Computers [Assessment of digital skills in teachers for the adoption of free software technologies Kids on Computers Project]. E-Ciencias de La Información. https://doi.org/10.15517/eci.v10i2.40774

Sandia, B., Aguilar, A., & Luzardo, M. (2018). Competencias digitales de los docentes de educación superior . Caso Universidad de Los Andes [Digital skills of higher education teachers. University of Los Andes Case]. Educere, 22(73), 603–616.

Viñals-Blanco, A, & Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital [The role of the teacher in the digital age]. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2),103-114

Published

2021-07-15

How to Cite

Aráuz-Jara, C.- del-R., & Guevara-Vizcaíno, C. F. (2021). Techno-pedagogical Competences of Basic General Education teachers. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 639–663. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1336

Issue

Section

De Investigación