Teaching role and significant learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1321

Keywords:

Método de enseñanza, estrategias educativas, innovación pedagógica, aprendizaje activo. (Palabras tomadas del Tesauro UNESCO).

Abstract

The professional training of a teacher must be continuous and essential to face new challenges and challenges that will achieve innumerable improvements in student learning, the present research aimed to determine the teacher role to improve the teaching-learning process. Methodologically, it was developed from a qualitative approach. The results obtained highlight that teachers apply mainly three active methodologies: Learning based on problems, projects and Inverted Classroom, for this reason the LOVE technique was designed with the purpose of being used for a better use of these methodologies that will promote the student the development of competencies and abilities aimed at acquiring meaningful learning and preparing it to function in the world that surrounds it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, Á. (2015). Nuevas enseñanzas disruptivas en la educación superior en ciencias sociales. Los cursos en línea masivos y abiertos (MOOCs) [New Disruptive Teachings in Higher Education in Social Sciences. Massive and open online courses]. Revista Temas, 3(9), 125–136. https://doi.org/10.15332/rt.v3i9.1366

Cabrol, M., & Severin, E. (2015). TICS en educación: una innovación disruptiva [TICS in education: a disruptive innovation]. https://n9.cl/io793

Cedeño, E. (2019). Entornos Virtuales de Aprendizaje y su rol innovador [Virtual Learning Environments and their innovative role]. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119–127.

Colón, L., & Ortiz, J. (2020). Efecto del Uso de la Estrategia de Enseñanza Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el Desarrollo de las Destrezas de Comprensión y Análisis de la Estadística Descriptiva [Effect of Using the Problem-Based Learning (PBL) Teaching Strategy on the Develop. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 205. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.009

Consejo Económico y Social ECOSOC (2011). Educación de calidad en la era digital. Una oportunidad de cooperación para UNESCO en América Latina y el Caribe [Quality education in the digital age. An opportunity for cooperation for UNESCO in Latin America and the Caribbean]. https://n9.cl/kqgxd

García-Contador, Y. & Gutiérrez-Esteban, P. (2020). El rol docente en la sociedad digital [The teacher's role in the Digital Society]. Digital Education Review, 38(38), 1–22.

García-Sánchez, M, Reyes-Añorve, J, & Godínez Alarcón, G. (2017). Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos [ICT in higher education, innovations and challenges]. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12).

Gonzalez, Z., Abad, M., & Abad, E. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza universitaria [The flipped classroom: a challenge for university teaching]. Virtualidad Educacion Y Ciencia, 11(20), 75–91.

Martinez, D. (2018). ¿Enseñanza tradicional en el siglo XXI? [Traditional teaching in the 21st century?]. Revista Neuronum, 4(1), 1–8.

Matzumura-Kasano, J, Gutiérrez-Crespo, H, Pastor-García, C, Zamudio-Eslava, L, & Ruiz-Arias, R. (2018). Metodología activa y estilos de aprendizaje en el proceso de enseñanza en el curso de metodología de la investigación de una facultad de ciencias de la salud [Active methodology and learning styles in the teaching process of the research methodology course of a faculty health sciences]. Anales de la Facultad de Medicina, 79(4), 293-300. https://dx.doi.org/10.15381/anales.v79i4.15632

Munteanu, L. H., Gorghiu, G., & Gorghiu, L. M. (2014). The Role of New Technologies for Enhancing Teaching and Learning in Arts Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 122, 245–249. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1336

Rivera, J. (2004). El aprendizaje significativo [Meaningful learning]. https://n9.cl/clk5

Rodríguez, J. (2013). Una mirada a la pedagogía tradicional y humanista [A look at traditional and humanist pedagogy]. https://n9.cl/jb4d

Rojas-Moreno, I. (2016). Formación y Profesionalización de la Docencia en el Nivel Superior en el Contexto de la Posmodernidad. Reflexiones sobre el Caso Mexicano [Training and Professionalization of Teaching at the Higher Level in the Context of Postmodernity. Reflections on the Mexican Case]. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 3(1e).

Serin, H. (2017). The Role of Passion in Learning and Teaching. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(1), 60–64. https://doi.org/10.23918/ijsses.v4i1p60

Silva-da-Rocha-Marques, L. (2018). Active methodologies as strategies to develop education in values in nursing graduation. Escola Anna Nery, 22(3), 1–6. https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0023

Toledo, P., & Sánchez, J. (2018). Aprendizaje Basado En Proyectos: Una Experiencia Universitaria [Project-Based Learning: A University Experience]. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

UNESCO. (2013). Enfoque Estratégico Sobre Tics En Educación En América Latina Y El Caribe [Strategic Approach to ICTs in Education in Latin America and the Caribbean]. https://n9.cl/zt9r2

UNESCO-OREALC. (2017). E2030: Educación y Habilidades para el Siglo XXI [E2030: Education and Skills for Siglo XXI]. https://n9.cl/hkrg

Zayas-Barreras, I, Parra Acosta, D, López Arciniega, R, & Torres Sánchez, J. (2015). La innovación, competitividad y desarrollo tecnológico en las MIP y ME’s del municipio de Angostura, Sinaloa [Innovation, competitiveness and technological development in SME’s from the municipality of Angostura, Sinaloa]. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 6(3), 603-617.

Published

2021-07-15

How to Cite

Rivadeneira-Ochoa, W. E., & Cabrera-Berrezueta, L. B. (2021). Teaching role and significant learning. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 444–471. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1321

Issue

Section

De Investigación