Virtual Learning Communities and Cooperative work: An innovative experience in the "Gabriela Mistral" school
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1315Keywords:
Teaching methods, multimedia instruction, activity learning. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
This work addresses the incidence of the implementation and execution of a Virtual Learning Community (CVA) to analyze the effects of cooperative work in the construction of common goals between the institutions that can learn one from another, prioritizing recognition and respect for The different cultures, without the geographical limitation is an impediment to interact with people from other countries and that they have a pedagogical background, for them, members must contribute individually and generate collective learning through the use of digital tools that allow build virtual learning environments. The investigation has a mixed approach applied in a transversal way, emphasizing that the cooperation had a positive impact on the implementation of a CVA to generate learning in the participants, because it proposes steps to implement a CVA within an educational institution.
Downloads
References
Cabero-Almenara, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza [Virtual communities for learning. Your use in the teaching]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (20), a053. https://doi.org/10.21556/edutec.2006.20.510
Camacho, A. (2018). El docente como agente implicado en crear Comunidades Virtuales de Aprendizaje [The teacher as an agent involved in creating Virtual Learning Communities]. Revista En Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas Por Tecnologías, 7(14), 56–67.
Carlén, U. (2002). Typology of online learning communities [ Tipología de comunidades de aprendizaje en línea]. First International Conference on NetLearning 2002. https://n9.cl/qe77n
Carpy, C. (2012). Miradas históricas de la educación y la pedagogía [Historical views of education and pedagogy]. (1st ed.). Ediciones Díaz de Santos. https://n9.cl/6ea0x
Cueva-Gaibor, D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis [Educational technology in times of crisis]. Conrado, 16(74), 341-348.
Duarte-Duarte, J., & Jurado, J. C. (2008). Los procesos pedagógicos y su relación con la convivencia escolar [Pedagogical processes and their relationship with school. Revista Colombiana de Educación, (55). https://doi.org/10.17227/01203916.7571
Escorcia, R., & Gutiérrez, A. (2009). La cooperación en educación: una visión organizativa de la escuela [Cooperation in Education: An Organizational Vision of the School]. Educación y Educadores, 12, 121–133. https://n9.cl/yl41s
Gairín, J. (2006). Las comunidades virtuales de aprendizaje [Virtual learning communities]. Educar, 37, 41–64.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2014). Cooperative Learning in 21st Century. [Aprendizaje cooperativo en el siglo XXI]. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 30(3), 841–851. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201241
Lamí-Rodríguez-del-Rey, L, Rodríguez-del-Rey-Rodríguez, M, & Pérez-Fleites, M. (2016). Las comunidades virtuales de aprendizaje: sus orígenes [virtual learning communities: their origins]. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 93-101.
Locke, J. (2000). Conversation and community: Chat in a virtual world. Lynn Cherny. Stanford, CA: CSLI Publications, 1999. Pp. 369. Applied Psycholinguistics, 21(1), 152-155. doi:10.1017/S0142716400221073
MinEduc. (2012). Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas a la educación [Information and Communication Technologies applied to education]. https://n9.cl/ni9y9
Morales, C. (2016). Comunidades Virtuales de Aprendizaje en la escuela: Análisis de las interacciones sociales para el desarrollo de colectivos inteligentes [Virtual Learning Communities at school: Analysis of social interactions for the development of intelligent groups]. https://n9.cl/3lzxs
Moreira-Segura, C., & Delgadillo-Espinoza, B. (2015). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación [Virtuality in educational processes: theoretical reflections on its implementation]. Revista Tecnología En Marcha, 28(1), pág. 121–129. https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196
Moriña, A. (2011). Aprendizaje cooperativo para una educación inclusiva: desarrollo del programa pac en un aula de educación primaria [Cooperative learning for inclusive education: developing the pac program in a primary education classroom]. Estudios Sobre Educacion, 21, 199–216. https://hdl.handle.net/10171/22625
Prensky, P. M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales [Digital Natives and Immigrants]. https://n9.cl/qcs78
Sangrá, A. (2001). Enseñar y aprender en la virtualidad [Teach and learn in virtuality]. Educar, 28, 117–131.
Soriano, A. (2015). Educar para la virtualidad y la virtualidad para educar [Educate for virtuality and virtuality to educate]. DiáLogos, 13, 19–31. https://doi.org/10.5377/dialogos.v0i13.2197
Torres, L., Prieto, E., & López, L. (2012). Entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Evaluación del uso de las herramientas virtuales en el máster de educación para el desarroll [Virtual environments for teaching-learning. Evaluation of the use of virtual tools in the master of education for su. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39, 1–18. https://doi.org/https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.376
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






