Vocational maturity as determining factor in student academic performance of third half of medicine adi method of national University of Miranda Francisco Experimental
Keywords:
vocational maturity, academic performance, vocational behavior and orientationAbstract
This research aimed to analyze the vocational maturity as a determining factor in academic performance of students in the third semester of Medicine ADI method. This was based on the positivist epistemological approach, in the form of correlational descriptive research. The sample consisted of 80 ADI Medicine students from the third semester. As an instrument, Busot’s vocational maturity inventory was used whichconsisted of 60 questions that analyzed vocational maturity through planning, exploration, information, decision making and realistic guidance dimensions. Academic performance was operationalized through academic achievement obtained by students in the period II-2014 in different subjects. The results showed that there is a high correlation between vocational maturity variable and academic achievement variable
which accounts for the developmental age of students in the study. The implementation of workshops to strengthen self-knowledge through recognition of skills, qualities and interests, to consolidate vocational behaviors that lead to the achievement of goals for pursuing a profession that meets the expectations in the workplace and in the quality of
life in the future is recommended.
Downloads
References
Allport, Gordon W. (1977) Personality: a phychilogical interpretation. Buenos Aires, Siglo Veinte.
Allport, Gordon W. (1982) ¿Qué es la personalidad?. Siglo Veinte, Buenos Aires.
Blau, P.M., y Duncan, O. (1967). The American Occupational Structure. Wiley, Nueva York.
Busot, Jesús Aurelio. (1975). Elección y Desarrollo Vocacional. Ediluz, Maracaibo.
Busot, Jesús Aurelio. (1995). Elección y Desarrollo Vocacional..5ta. Reimpresión Ediluz, Maracaibo.
Duque, R. (1993). La Evaluación en la Educación Superior Venezolana. PLANIUC. N.17-18, Aniversario X. Valencia. Venezuela.
Eysenck, H. J. (1947) Fundamentos Biológicos de la Personalidad. Barcelona, Editorial Fontanella.
Gonzalez, Luis y Ayarza, Hernan. (1997). Calidad, Evaluacion Institucional y acreditacion en la Educación Superior en la Región Lationamericna y del Caribe. Documento Central. Documentos de la conferencia regional Políticas y Estrategias para la transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe, La Habana, Cuba. 1996 Caracas: CresaLC- UNESCO.
Gottfredson, Linda (1991). Mainstream Science on Intelligence. Wall Street Journal, p A18.
Holland, L. (1997). A theory of vocational choice. Journal of Couseling Psychology.6.
Jung, C.G. (1937). Tipos psicológicos (R. de la Serna, Trad.). Chile: Letras. (Trabajo original publicado en 1917).
Jung, C.G. (1994). "Funciones y estructuras del consciente y del inconsciente". En J. de Jódar (Ed.) y J. López (Trad.), C. G. Jung. Los complejos y el inconsciente. España: Altaza. (Trabajo original publicado en 1934).
Jung, C.G. (2002). El hombre y sus símbolos. (7a. Ed.). (Luis de Caralt Ed. y Luis Escobar B. Trad.). Barcelona, España: Caralt. Biblioteca Universal Contemporánea. (Trabajo original publicado en 1964).
Luzzo, D.A. (1995). Gender differences in college students’ career maturity and perceived barriers in career development. Journal of Counselling & Development, 73 (3).
Myers, LB., & McCaulley, M.H. (1985). Manual: A guide ta the development and use of the M:yers-Briggs Type Indicator. Palo Alto, CA: Conuslting Psychologists Press.
Olivares, María Elena (2007). Efectos de talleres de madurez vocacional para estudiantes del primer año del ciclo diversificado. Trabajo de Grado para optar al título de magister en Orientación. Universidad del Zulia. Maracaibo. Estado Zulia.
Parsons, Frank. (1980). El modelo de Orientación Vocacional. Boston. Houghton Mifflin. USA.
Peiró, C. (1991): Educación física y salud: realización correcta y segura de los ejercicios físicos. Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte, 8.
Peiró, C. (1999): La teoría de las perspectivas de meta y la educación física: un estudio sobre los climas motivacionales. Revista de Psicología Social Aplicada (monográfico), 9 (1).
Pierre, Janet. (2008). Debilidad y fuerza morales: Jaén. 5ta. Edición Ediciones del Lunar. Barcelona, España.
Pinzón, B y Prieto L. (2006) Madurez Vocacional y Rendimiento Académico de Estudiantes de Ingeniería de Gas de la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales Vol.10 N° 2.Documento en línea. Disponible: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/309/30910215.pdf.
Real Academia Española (2013). Disponible en: http://www.rae.es/rae/.
Risquez de M. Gabriela (2002). Manual de la Metodología de la Investigación. Caracas. Venezuela.
Hernández y otros (2006). Metodología de la Investigación. Editorial Mc Graw Hill. México.
Spokane, A. R. (1996). Holland's theory. In D. Brown and L. Brooks (Eds.), Career choice and development {3rd ed.; pp. 33-64). San Francisco, CA.
Super, Donald y Crites, John. (1966). La Medida de las Aptitudes Profesionales. Madrid: Editorial Espasa Calpe.
Super, Donald. (1962). Psicología de la Vida Profesional. Madrid: Ediciones Rialf.
Super, D. E. (1951). Vocational adjustment : implementing a self-concept. Occupations. Journal of Caunsding Psychlogy.
Super, D. E. (1953). A theory of vocational development. American Psychologist.
Super, D. E. ( 1954). Career patterns as a basis for vocatiotzal counseling. Journal of CounseIing Psychology.
Super, D. E. ( 1955). Personafity integration through vocational counseling. Journal of Caunsding Psychdogy.
Super, D. E.(1956). Getting out of an occtipation. Personnel and Guidance Journal.
Super, D. E.( 1957.). The Psychology of Careers. New York: Harper & Row.
Super, D. E. (1960). The criticat ninth grade: vocational choice or vocational expforation. Personnel and Guidance Journal., 39.
Super, D. E.( 1961). Some unresolved issues in vocational development research. Personnd and Guidance Journal. 40.
Super, D. E.( 1961). Colnsistency and wisdom of vocational preference as indices of vocational maturity in the ninth grade. Journal of Educational Psychology.
Super, D. E.(1963). Self-concepts in vocational development. In Super et al. Career developmzent : self~concapt bheory. Neu7 York : CEEB Research Monograph N." 4.
Super, D. E.( (1985): «New Dimensions in Adult Vocational and Career Counseling». Occasional.Papel n.° 106. OSU, Columbus (ED 261 189).
Taylor, F.(1891). Principios de dirección científica, Management. Editorial Pearson, Primera edición.
Taylor, K.M. & Popma, J. (1990). An examination of the relationships among career decision-making, self-efficacy, career salience, locus of control and vocational indecision. Journal of Vocational Behavior, 37.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador UPEL (2005). Manual de Trabajo de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.