Student absenteeism to virtual meetings in times of the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1309Keywords:
Teaching methods, multimedia instruction, educational publications. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
Education in times of the COVID-19 pandemic produced a significant change for teachers, legal representatives and students, making the continuity of teaching and learning a challenge. The objective of this research is to determine the causes of school nonattendance to virtual encounters of students in the third year of high school in the morning and evening hours of the Educational Unit "April 16" in the city of Azogues, province of Cañar, in times of the COVID-19 pandemic. Using a quantitative methodological approach, descriptive, non-experimental and cross-sectional cohort, the population was made up of third year high school students, who were issued a survey validated by Cronbach's Alpha; based on the responses of the surveyed, the researcher proposes 3 important aspects: motivated teacher, motivating teacher, teacher trained with tools for video conferencing.
Downloads
References
Benítez-Pérez, M. (2017). La familia: Desde lo tradicional a lo discutible [The family: From the traditional to the controversial]. Revista Novedades en Población, 13(26), 58-68.
Carabelli., P. (2020). Response to the COVID-19 Outbreak: Virtual Teaching Time [Respuesta al brote de COVID-19: tiempo de enseñanza virtual]. InterCambios. Dilemas y Transiciones de La Educación Superior, 7(2), 189–198. https://dx.doi.org/10.2916/inter.7.2.16
Cevallos-Uve, G, Cedeño Hidalgo, E, Sánchez Ramírez, V, Macas Moreira, K, & Ramos López, Y. (2021). Educación en tiempos del COVID-19, perspectiva desde la socioformación [Education in times of COVID-19; perspective from the socioformation]. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe1), 00004. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2558
De-Dirección, E. (2020). Geopolítica de la pandemia de COVID-19 [Geopolitics of the COVID-19 pandemic]. Geopolítica(s). Revista De Estudios Sobre Espacio Y Poder, 11(Especial), 11-13. https://doi.org/10.5209/geop.69137
Fernández, K., & Vallejo, A. (2014). Online Education: A Perspective Based on the Experiences of Each Country [Educación en línea: una perspectiva basada en las experiencias de cada país]. Revista de Educación y Desarrollo, 29. 1–11. https://n9.cl/3vd7
Flores-Moran, J. (2019). La relación docente- alumno como variable mediadora del aprendizaje [The teacher-student relationship as a mediating variable of learning]. Revista San Gregorio, (35), 174-186. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957
Guadalupe, A. O.-G. U., Patricia, O. P.-L., Ester, V. B.-L., & Elena, R. B.-L. (2017). Modelos educativos: un reto para la educación en salud [Educational models: a challenge for health education]. Ra Ximhai, 13(2), 77–86. https://doi.org/10.35197/rx.13.02.2017.06.gg
Lara-Barrón, A. M., Pineda Olvera, J., & Rocha Lara, E. A. (2014). Factores escolares y extraescolares que inciden en la trayectoria escolar de estudiantes de enfermería [School and extracurricular factors that affect the school career of nursing students]. Revista de Enfermería Neurológica, 13(3), 132–138. https://doi.org/10.37976/enfermeria.v13i3.197
Mendoza-Rojas, H, & Placencia-Medina, M. (2018). Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana [Use of information and communication technologies as teaching material in Human Medicine]. Investigación en educación médica, 7(26), 54-62. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.04.005
Moreira, M. A. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza [Meaningful learning as a reference for the organization of teaching] . Archivos De Ciencias De La Educación, 11(12), e29. https://doi.org/10.24215/23468866e029
Pavez, A. R. (2020). Hacia la prevención del ausentismo escolar: propuestas para la intervención socioeducativa [Towards the prevention of school absenteeism: proposals for socio-educational intervention]. Revista Brasileira de Educación, 25, 1–16. https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250037
Reinoso-González, E. (2020). La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar? [Videoconferencing as an educational tool: what should we consider?]. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 60–65. https://doi.org/10.6018/edumed.426421
Scales, P. C., Pekel, K., Sethi, J., Chamberlain, R., & Van Boekel, M. (2020). Academic Year Changes in Student-Teacher Developmental Relationships and Their Linkage to Middle and High School Students’ Motivation: A Mixed Methods Study. The Journal of Early Adolescence, 40(4), 499–536. https://doi.org/10.1177/0272431619858414
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., & Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador [Education in times of pandemic: reflections of students and teachers on virtual university education in Spain, Italy and Ecuador]. Revista Latina De Comunicación Social, (78), 19-40. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






