Socio-emotional factors affecting educational development due to the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1304

Keywords:

Mental health, educational psychology, learning processes. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).

Abstract

The present research aims to know the influence of socio-emotional factors in the delivery of tasks and attendance to virtual classes during the COVID-19 pandemic. The methodology used is descriptive, not experimental, transversal. Therefore, the Pearson Chi-square test is used, which establishes the net relationship between the lack of socialization with friends and the feelings generated such as sadness. The results obtained under the same test show the relationship between the feelings generated daily with the non-performance of tasks, resulting in the non-association between these variables. On the other hand, under the same test the relationship between the performance of tasks and the use of a personal device is verified, showing their total relationship and being another important factor of the problem, the economic situation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta L. D. (2020). Capacidad de respuesta frente a la pandemia de COVID-19 en América Latina y el Caribe [Response capacity to the COVID-19 pandemic in Latin America and the Caribbean]. Revista panamericana de salud pública = Pan American journal of public health, 44, e109. https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.109

Camuñas, N., Mavrou, E., & Miguel Tobal, J. J. (2019). Ansiedad y tristeza-depresión: Una aproximación desde la teoría de la indefensión-desesperanza [Anxiety and sadness-depression: An approach from the theory of helplessness-hopelessness]. Revista De Psicopatología Y Psicología Clínica, 24(1). https://doi.org/10.5944/rppc.23003

Comisión Económica Para América Latina y Caribe [CEPAL] (2020). La pandemia del COVID-19 profundiza la crisis de los cuidados en América Latina y el Caribe [The COVID-19 pandemic deepens the care crisis in Latin America and the Caribbean]. https://n9.cl/g0myv

Correa, A., González, I., Sepúlveda, M., Burón, V., Salinas, P., & Cavagnaro, F. (2021). Debate sobre el retorno a clases presenciales en Pandemia [Debate on the return to face-to-face classes in Pandemic]. Andes pediatrica, 92(2), 174-181.

De-la-Torre-Bueno, S., Guillén, H., & Urbano, E. (2020). Acompañar adolescentes en medio de una pandemia. [Being with teenagers in the middle of a pandemic]. Unicef, 1–7.

Díaz-Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado [The absent school, the need to rethink its meaning]. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 19-29). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://n9.cl/hvh58

Liebler, C. A., & Halpern-Manners, A. (2008). A practical approach to using multiple-race response data: a bridging method for public-use microdata. Demography, 45(1), 143–155. https://doi.org/10.1353/dem.2008.0004

Lizana-Muñoz, V. (2020). Educación emocional mediante microtalleres durante clases virtuales en educación superior [Emotional education through micro-workshops during virtual classes in higher education]. En Brito-Rodríguez, S., et al. Intervención social y educativa en tiempos de pandemia [Social and educational intervention in times of pandemic]. Editorial Aún Creemos En Los Sueños. Primera edición. https://doi.org/10.32457/isbn9789568454968972020-ed1

MINEDUC. (2020). Acuerdo Ministerial No. MINEDUC-MINEDUC-2020-00014-A. https://n9.cl/vagh

Ministerio de salud pública. (2020). Acuerdo No 00126 - 2020. In Suplemento – Registro Ofi cial No 160. https://n9.cl/3sky

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2020). La educación en América Latina y el Caribe ante la COVID-19 [Education in Latin America and the Caribbean in the face of COVID-19]. https://n9.cl/a55hb

Orgilés, M., Espada, J. P., Delvecchio, E., Francisco, R., Mazzeschi, C., Pedro, M., & Morales, A. (2021). Anxiety and depressive symptoms in children and adolescents during COVID-19 pandemic: A transcultural approach [Síntomas de ansiedad y depresión en niños y adolescentes durante la pandemia del COVID-19: Un enfoque transcultural]. Psicothema, 33(1), 125–130. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.287

Pérez-Nieto, M., Redondo Delgado, M., & León, L. (2008). Aproximaciones a la emoción de ira: de la conceptualización a la intervención psicológica [Approaches to the emotion of anger: from conceptualization to psychological intervention]. Reme, 11(28), 19.

Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia [Changing teaching and learning in times of pandemic]. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Pulido-Acosta, F., & Herrera-Clavero, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico [The influence of emotions on academic performance]. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344

Quezada-Scholz, V. (2020). Miedo y psicopatología: la amenaza que oculta el COVID-19 [Fear and psychopathology: the threat behind COVID-19]. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology 14(1), 19-23.

Rieble-Aubourg, S., & Viteri, A. (2020). Covid-19: ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea? [Covid-19: Are we prepared for online learning?]. In Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://n9.cl/8o7rr

Rivas, A. (2020). Pedagogía de la excepción ¿cómo educar en la pandemia? [Pedagogy of the exception, how to educate in the pandemic?]. Universidad de San Andrés, 1–14. https://n9.cl/xnlt1

Sanz-Alonso, S. (2003). Indagando en los origenes aristotelicos del pensamiento de Marx [Inquiring into the Aristotelian origins of Marx's thought]. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, (8). https://www.redalyc.org/pdf/181/18100821.pdf

Tizon, J. (2020). Salud Emocional En Tiempos De Pandemia [Emotional Health in Times of Pandemic]. In J. T. Barba (Ed.), Salud emocional (1 edición, Issue 1). Herder Editorial. https://n9.cl/i7pu6

World Health Organization. (‎2020)‎. Novel Coronavirus (‎2019-nCoV)‎: situation report, 11. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/330776

Published

2021-07-01

How to Cite

Castillo-Castillo, G. G., & Álvarez-Lozano, M. I. (2021). Socio-emotional factors affecting educational development due to the COVID-19 pandemic. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 60–83. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1304

Issue

Section

De Investigación