Evaluation of teaching competencies in Physical Education in educational contexts
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v6i2.1260Keywords:
Teacher evaluation, teacher effectiveness, physical education. (Words taken from the UNESCO Thesaurus).Abstract
The study focuses its attention on the implementation of an instrument oriented to the evaluation of Physical Education teaching competencies focused on different educational contexts. The study responded to a quantitative, descriptive, cross-sectional research approach. The main results obtained, with respect to the average in each of the dimensions are: Fully competent for the reciprocal Leadership dimension; Quite competent for the dimensions of Didactic technical domain and Active personality with didactic and metacognitive capacity, and for the Creative potential dimension with institutional support. Not very competent.
Downloads
References
Abadía-Valle, A., Bueno García, C., Ubieto-Artur, M., Márquez Cebrián, M., Sabaté Díaz, S., Jorba Noguera, H., & Pagès Costa, T. (2015). Competencias del buen docente universitario. Opinión de los estudiantes [Competences of a good university teacher. Student Opinion]. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 363-390. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5453
Aldas-Arcos, H., & Gutiérrez-Cayo, H. (2014). La Cultura Física y Su Formación Profesional En La República Del Ecuador [Physical Culture and Professional Training in the Republic of Ecuador]. https://n9.cl/xdb0t
Amaya, A., Cantú Cervantes, D., & Marreros Vázquez, J. G. (2021). Análisis de las competencias didácticas virtuales en la impartición de clases universitarias en línea, durante contingencia del COVID-19 [Analysis of virtual didactic competences in the teaching of online university classes, during the COVID-19 contingency]. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.426371
Avila, C. M., Aldas, H. G., & Jarrín, S. A. (2018). La actividad física y el rendimiento académico en estudiantes universitarios [Physical activity and academic performance in college students]. Killkana Social, 2(4), 97-102. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i4.214
Bazán-Ramírez, A., Hernandez, E., & Castellanos-Simons, D. (2019). Influencia de variables individuales y de contexto en el aprendizaje al finalizar la primaria [Influence of individual and contextual, variables on learning at the end of the primary]. Actualidades Investigativas en Educación, 19. 1-19.
Behrman, J., Michela, M., Tincani, Petra,.T, & KennetH, W. (2016). Teacher Quality in Public and Private Schools under a Voucher System: The Case of Chile. Journal of Labor Economics 34(2):319–62.
Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L., & Castejón, F. J. (2018). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física [Teaching competences in physical education teacher initial training]. Retos, 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812
Castejón, F., Santos-Pastor, M., & Cañadas, L. (2018). Desarrollo de Competencias Docentes en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física. Relación con los Instrumentos de Evaluación [Development of Teaching Competencies in Initial Physical Education Teacher Training: The Relationship with Assessment Instruments]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(2), 111-126. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111
Del-Valle, S., De la Vega, R., & Rodriguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria [Primary and secundary school physical education teachers’ beliefs]. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, (59), 507-526. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007
Kirk, D. (1999) Physical Culture, Physical Education and Relational Analysis. Sport, Education and Society, 4(1), 63-73. https://doi.org/10.1080/1357332990040105
Legrain, P., Escalié, G., Lafont, L. & Chaliès, S. (2019) Cooperative learning: a relevant instructional model for physical education pre-service teacher training?, Physical Education and Sport Pedagogy, 24:1, 73-86. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1561838
López-Pastor, V., Pérez Brunicardi, D., Manrique Arribas, J., & Monjas Aguado, R. (2015). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI [Challenges of Physical Education in XXI Century]. Retos, 29, 182-187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552
Rodríguez-Gómez, M. (2017). Hacia un modelo de autoeficacia docente en educación [Towards a model of teacher self-efficacy in education]. http://hdl.handle.net/10486/681438
Trigueros-Cervantes, C, Rivera-García, E, & Moreno-Doña, A. (2018). A Vueltas con la Evaluación de las Competencias. Percepciones de los Alumnos y Docentes de los Grados Relacionados con la Educación Física [Against the Hegemony of Competencies: Students’ and Teachers’ Perceptions of Teacher Training in Physical Education]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(2), 93-110. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200093
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.






