Pedagogía activa y su impacto en las competencias emocionales de los estudiantes
DOI:
https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.870Palabras clave:
Aprendizaje activo, experimento educacional, innovación educacional, psicología de la educación.Resumen
The objective of the research was based on analyzing active pedagogy and its impact on the emotional competencies of high school students in the province of Manabí. It was of a cross-sectional correlational descriptive type with a non-experimental design; the population consisted of 84 high school students. The active pedagogy (PA) is positively correlated in 0.058 with the emotional competences (CE), being necessary to deepen by the teachers. When the research variables are positively related, a favorable perception is conceived by the students about the performance of the teachers in order to promote a comprehensive education where the emotional and academic are combined, promoting a person capable of addressing the different challenges to which he faces due to an assertive management of his behavior.
Descargas
Citas
Angulo-Gallo, L, Guerra-Morales, V, Blanco-Consuegra, Y, & Méndez-Morell, T. (2019). Características de la comprensión emocional en escolares cubanos de 8-10 años. [Characteristics of emotional comprehension in Cuban school-aged children]. Perspectiva Educacional, 58(3), 3-22. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.3-art.843
Bisquerra-Alzina, R., & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 10(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
Blaik-Hourani, R., Litz, D., & Parkman, S. (2020). Emotional intelligence and school leaders: Evidence from Abu Dhabi. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/1741143220913552
Carangui-Cárdenas, L, Cajamarca-Criollo, O, & Mantilla-Crespo, X. (2017). Impacto del uso de simuladores en la enseñanza de la administración financiera. [Impact of the use of simulators in the teaching of financial administration]. Innovación educativa (México, DF), 17(75), 103-122.
Delgado-Cedeño, L, Mendoza-Vélez, M, & Reinoso-Mendoza, B. (2018). Incidencia de la inteligencia emocional en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. [Incidence of emotional intelligence in the academic performance of university students]. Revista Cognosis, 3(3), 35-54. https://doi.org/10.33936/cognosis.v3i3.1362
Fernández-Berrocal, P, & Extremera-Pacheco, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. [Emotional Intelligence and the education of emotions from the Mayer and Salovey Model]. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3),63-93.
Fernández-Elgueta, A, & Estrada-Goic, C. (2016). Percepción sobre las competencias específicas de formación profesional del cinesiólogo. [Perception of the professional training specific competences of the physiotherapist]. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 19(3), 125-133.
Fragoso-Luzuriaga, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? [Emotional intelligence and emotional competencies in higher education, the same concept?]. Revista iberoamericana de educación superior, 6(16), 110-125.
Gaeta-González, M, & López-García, C. (2013). Competencias emocionales y rendimiento academico en estudiantes universitarios. [Emotional competencies and academic performance in university students]. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(2),13-25.
Gómez, M., & Salas-de-González, M. (2018). Inteligencia Emocional del Gerente Educativo y Clima Laboral en Escuelas Bolivarianas Venezolanas. [Emotional Intelligence of the Educational Manager and Work Climate in Venezuelan Bolivarian Schools]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 3(5), 10-26.
Gorozabel-Quiñonez, J., Alcívar-Cedeño, T., Moreira-Morales, L., & Zambrano-Delgado, M. (2020). Los modelos de gestión educativa y su aporte en la educación ecuatoriana. [Educational management models and their contribution to Ecuadorian education]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 238-252. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.774
Kozanitis, A. (2017). Las pedagogías activas y el uso de las TIC en contexto universitario: ¿una combinación posible? [Active pedagogies and the use of ICT in a university context: a possible combination?]. Revista Diálogo Educacional, 17(52),479-502.
Majeski, R. A., Stover, M., Valais, T., & Ronch, J. (2017). Fostering Emotional Intelligence in Online Higher Education Courses. Adult Learning, 28(4), 135–143. https://doi.org/10.1177/1045159517726873
Manrique-Solana, R. (2015). La cuestión de la inteligencia emocional. [The problem of emotional intelligence]. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 35(128), 801-814. https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352015000400008
Mullen, P. R., Gutierrez, D., & Newhart, S. (2017). School Counselors’ Emotional Intelligence and Its Relationship to Leadership. Professional School Counseling. https://doi.org/10.1177/2156759X18772989
Pérez-Díaz, Y, & Guerra-Morales, V. (2014). La regulación emocional y su implicación en la salud del adolescente. [Emotion regulation and its implications for the adolescent´s health]. Revista Cubana de Pediatría, 86(3), 368-375.
Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de básica superior durante el confinamiento por COVID-19. [Innovation in higher basic mathematics education during confinement by COVID-19]. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 142-161. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.723
Sandoval-Obando, E. (2019). El aula escolar como ambiente activo-modificante en contextos vulnerados: una propuesta necesaria. [The school classroom as an active-modifying environment in violated contexts: a necessary proposal]. Psicología Escolar e Educacional, 23, e208296. Epub December 09, 2019. https://doi.org/10.1590/2175-35392019018296
Toledo-Orbeta, C, & Bonhomme, A. (2019). Educación y emociones: coordenadas para una teoría vygotskiana de los afectos. [Education and emotions: coordinates for a Vygotskian theory of affects]. Psicología Escolar e Educacional, 23, e193070. Epub December 09, 2019. https://doi.org/10.1590/2175-353920190193070
Vega-Tomalá, R. A., Anaguano-Pérez, S. L., & Gualancañay-Tomalá, N. (2017). La programación neurolingüística y su incidencia en las relaciones interpersonales de una comunidad educativa universitaria: una nueva mirada desde la actualidad. [Neuro-linguistic programming and its impact on the interpersonal relations of a university educational community: a new look from the present]. Universidad y Sociedad, 9(5), 119-123.
Zyromski, B., Dimmitt, C., Mariani, M., & Griffith, C. (2018). Evidence-Based School Counseling: Models for Integrated Practice and School Counselor Education. Professional School Counseling. https://doi.org/10.1177/2156759X18801847
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/revistakoinonia/oai.