Comunidades Virtuales de Aprendizaje: Una experiencia en el Área de Ingles

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1326

Palabras clave:

Aprendizaje en línea, método de aprendizaje, educación a distancia. (Palabras tomadas del Tesauro UNESCO).

Resumen

The purpose of this study is to address the study of the influence of the virtual learning community implemented by teachers from two educational institutions: the "Gabriela Mistral" General Basic Education School in the city of Cuenca, Ecuador and Tessa International School in Hoboken, New Jersey in the United States in the teaching of a Foreign Language, for the strengthening of oral expression in a second language. The methodology was based on a research with a mixed approach. For the quantitative, the result is that learning improved due to the interaction that was facilitated by the application of the different digital tools, and for the qualitative, the experience has allowed the children to know beyond their normal environment, they have been able to have contact with other cultures, learn new words that now use them and above all has aroused curiosity to know other countries.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Aguilar-Gordón, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia [From face-to-face learning to virtual learning in pandemic times]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Cabero-Almenara, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza [Comunidades Virtuales Para El Aprendizaje. Su Utilización En La Enseñanza]. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (20), a053. https://doi.org/10.21556/edutec.2006.20.510

Campos-Campos, Y. (2000). Estrategias de enseñanza – aprendizaje [Teaching - learning strategies]. https://n9.cl/boqhx

Carrión, J. (2016). Objetos virtuales de aprendizaje (OVAS) en el desarrollo del listening y speaking del Idioma Inglés en los niños y niñas de tercer año de educación general básica, de la Unidad Educativa Santa María D. Mazzarello Quito, período 2016 [Virtual learning objects (OVAS) in the development of the listening and speaking of the English Language in children and girls in the third year of general education basic, of the Santa Educative Unit María D. Mazzarello Quito, period 2016]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/13659

Cronquist, K., & Ariel, F. (2017). El Aprendizaje Del Inglés En América Latina [Learning English in Latin America]. https://n9.cl/9kj2

EPI, EF. (2020). Indice Del EF English Proficiency. https://n9.cl/7ilk8

Gil-Olivera, N. A. . (2019). Ambiente virtual de aprendizaje: beneficios y ventajas para enseñanza del francés como L2 [Virtual Learning Environment: Benefits and Advantages for Teaching French as L2]. Revista Boletín Redipe, 8(11), 91–99. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i11.852

Gómez-Navarro, D., Alvarado-López, R., Martínez Domínguez, M., & Díaz de León Castañeda, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México [The Digital Divide: A Conceptual Review and Methodological Contributions to Its Study of Mexico]. Entreciencias: DiáLogos En La Sociedad Del Conocimiento, 6(16). http://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611

Guerra, P. (2020). El Uso de Entornos Virtuales En El Proceso Enseñanza Aprendizaje de Una Segunda Lengua Estudio de Caso Institución Educativa Fiscal Amazonas [The Use of Virtual Environments in the Teaching-Learning Process of a Second Language Case Study Institución Educativa Fiscal Amazonas]. http://hdl.handle.net/10644/7215

Kuok-Wa, C. (2014). Estrategias Didácticas Mediadas Con TIC En Un Curso de Expresión Oral Francesa / Didactic Strategies Mediated by ICT in a French Oral Expression Course [Didactic Strategies Mediated by ICT in a French Oral Expression Course]. Actualidades Investigativas En Educación 14(2). doi: 10.15517/aie.v14i2.14801.

Lamí-Rodríguez-del-Rey, L, Guirado-Rivero, V, León-González, J, & Rodríguez-del-Rey-Rodríguez, M. (2020). El aprendizaje en las comunidades virtuales [The learning in the virtual communities]. Conrado, 16(74), 261-265.

Littlewood. W. (2013). Developing a Context-Sensitive Pedagogy for Communication-Oriented Language Teaching. English Teaching 68(3):3–25. https://n9.cl/hu6f

Ministerio de Educacion. (2016). Curriculo 2016 [Curriculum 2016]. https://n9.cl/u00c2

Pedroza-Rojas, O. A., & Crespo-Alvarado, M. F. (2017). Importancia del diseño tecnopedagógico basado en el enfoque de la acción, para reforzar el dominio del idioma inglés como segunda lengua [Importance of the techno-pedagogical design based on the action approach, to reinforce the command of the English language as a second language]. Revista Colombiana De Computación, 18(2), 7-21. https://doi.org/10.29375/25392115.3214

Prensky, M. (2011). A Huge Leap for the Classroom. True Peer-to-Peer Learning, Enhanced by Technology. https://n9.cl/nkg7e

Ricoy, M, & Álvarez-Pérez, S. (2016). La enseñanza del inglés en la educación básica de personas jóvenes y adultas [Teaching English in the Basic Education of Youth and Adults]. Revista mexicana de investigación educativa, 21(69), 385-409.

Rodríguez-Ludeña, M. P. (2019). Dificultades que presentan los aprendices de Inglés como Lengua Extranjera en la pronunciación de los sonidos vocálicos /ɪ/, /ʌ/, /ʊ/, /ə/ [Difficulties experienced by learners of English as a Foreign Language in the pronunciation of vowel sounds / ɪ /, / ʌ /, / ʊ /, / ə /]. Revista Andina De Educación, 2(1), 29-34. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.5

Roman, V. (2017). Aprendizaje de Ingles En Entornos Virtuales [English Learning in Virtual Environments]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/65095

Sáez-López, J. M. (2016). La Práctica Pedagógica de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y su Relación con los Enfoques Constructivistas [The Pedagogical Practice of Information and Communication Technologies and Its Relationship with Constructivist Approaches]. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 10(1).

Descargas

Publicado

15-07-2021

Cómo citar

Fajardo-Murillo, R. C., & García-Herrera, D. G. (2021). Comunidades Virtuales de Aprendizaje: Una experiencia en el Área de Ingles. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(3), 472–493. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i3.1326

Número

Sección

De Investigación