Equality and non-discrimination in school coexistence in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/racji.v9i1.3663

Keywords:

Sexual harassment, discrimination, education, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of the research was to legally analyze equality and non-discrimination in school coexistence in Ecuador. This research used the quantitative method, which produces descriptive data, originating from data collection. Supported by the documentary-bibliographic review. In addition, the inductive-deductive method was used. The analytical-synthetic method was also used. It is concluded that discrimination is the asymmetrical relationship based on negative evaluations of some people towards others, considering them inferior because of their gender, skin color, culture, religion, social status and disability, among other attributes. It is the marginalization of people as a result of the absence of human values, which results in the abuse of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Slendy Odalis Cisneros-Malaver, Universidad Regional Autónoma de los Andes, Puyo, Pastaza, Ecuador

 

Sarita Maryfe Hernandez-Unda, Universidad Regional Autónoma de los Andes, Puyo, Pastaza, Ecuador

 

Edgar Joel Veloz-Ponce, Universidad Regional Autónoma de los Andes, Puyo, Pastaza, Ecuador

 

References

Armendáriz, M. (2019). Del acceso al empoderamiento - estrategia de la Unesco para la igualdad de género en y a través de la educación. [From access to empowerment - Unesco's strategy for gender equality in and through education]. Perfiles Educativos, 42(167), 198-218. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59695

Asamblea Nacional Constituyente de la República del Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. Montecristi. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. https://n9.cl/i1ch

Asamblea Nacional (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. (LOEI). Dirección Nacional de Normativa Jurídico Educativa del Ministerio de Educación. [Organic Law of Intercultural Education (LOEI). National Directorate of Legal and Educational Regulations of the Ministry of Education]. https://n9.cl/xznyz

CEPAL. (2022). Observatorio de Igualdad de Género de América Latina y el Caribe. [Gender Equality Observatory of Latin America and the Latin America and the Caribbean]. https://n9.cl/rwqop3

Cortés, I. (2018). Convivencia escolar para la inclusión y la no discriminación. [School coexistence for inclusion and non-discrimination]. Nota técnica Nº 7. LIDERES EDUCATIVOS. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar.

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences]. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://n9.cl/nx847

Hernández de la Torre, E., y Fernández Rodríguez, A. J. (2020). Opiniones de jóvenes universitarios/as hacia colectivos en situación de discriminación. [Opinions of young university students towards groups in situations of discrimination]. Revista Prisma Social, (30), 276-294. https://n9.cl/luo8v

Jaya Granda, J. (2020). Las adaptaciones curriculares para escolares con necesidades especiales. [Curricular adaptations for pupils with special needs]. Portal De La Ciencia, 1(1), 28-41. https://doi.org/10.51247/pdlc.v1i1.286

Murillo, F. J., Duk, C., y Martínez-Garrido, C. (2018). Evolución de la segregación socioeconómica de las escuelas de América Latina. [Evolution of socio-economic segregation in Latin American schools]. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 157-179. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100157

Ricoy Pérez, C. L., y Suárez Cedeño, M. (2021). Prevention of aggressive behaviors from the educational process. [Prevención de conductas agresivas desde el proceso educativo]. Sociedad y Tecnología, 4(2), 265-281. https://doi.org/10.51247/st.v4i2.109

Rodríguez Fuentes, A. (2017). Profesorado, progenitores y alumnado ante la diversidad sociocultural. Confluencia de perfiles e influencia entre ellos. [Teachers, parents and students faced with socio-cultural diversity. Confluence of profiles and influence between them]. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 211-231. https://doi.org/10.14201/teoredu292211231

Rodríguez, A., y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. [Scientific methods of inquiry and knowledge construction]. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Sánchez Barreto, X. D. R., Jaramillo Alba, J. A., y Benítez Flores, C. R. (2018). El bullying en el contexto educativo. [Bullying in the educational context]. Sociedad y Tecnología, 1(1), 28-37. https://doi.org/10.51247/st.v1i1.82

Shetty, S. (2018). Informe 2017/18 Amnistía Internacional: la situación de los derechos humanos en el mundo. [Amnesty International Report 2017/18: The State of the World's Human Rights]. Reliefweb.int. https://n9.cl/ex3bm

Vera Ucuntal, M. J., Velásquez Delgado, A. P., y Yunga Cuntada, A. M. (2023). La discriminación en el ámbito educativo ecuatoriano. [Discrimination in Ecuadorian education]. Revista Transdiciplinaria De Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(2), 13-21. https://doi.org/10.58594/rtest.v3i2.71

Published

2024-02-01

How to Cite

Cisneros-Malaver, S. O., Hernandez-Unda, S. M., & Veloz-Ponce, E. J. (2024). Equality and non-discrimination in school coexistence in Ecuador. IUSTITIA SOCIALIS, 9(1), 646–655. https://doi.org/10.35381/racji.v9i1.3663

Issue

Section

De Investigación