Principle of proportionality and legislative amendment to intentional homicide in traffic accident crimes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35381/racji.v9i16.3174

Keywords:

Legal principle, homicide, legislation, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to carry out a legal analysis of the principle of proportionality, focusing specifically on its application to the legislative modification of the crime of intentional homicide in cases related to traffic accidents. The research was developed from the positivist paradigm and from a quantitative perspective, through the search, collection and critical analysis of documents, bibliographic references and research studies. In this sense, from a documentary bibliographic design, the analytical-synthetic method was also used. It was concluded that reflection on the principle of proportionality as a foundation of the Constitutional State of Law highlights its fundamental role in the framework of a State that respects the fundamental rights of the individual and, in turn, places a limit on its punitive power through the interdiction of arbitrariness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bambarén, C., & Chú, M. (2013). Regulación del transporte y accidentes de tránsito por vehículos motorizados en el Perú [Regulation of transportation and traffic accidents involving motor vehicles in Peru]. Revista Médica Herediana, 24(4), 305-310. https://n9.cl/lm14v

Campoverde Nivicela, L., Orellana Izurieta, W., & Sánchez Cuenca, M. (2018). El concepto y las funciones de la acción como elemento de la teoría del delito [The concept and functions of action as an element of the theory of crime]. Revista Universidad y Sociedad, 10(2), 318-322. https://n9.cl/7vq30

Castillo Córdova, L. (2008). Los derechos fundamentales no se suspenden ni se restringen en un régimen de excepción [Fundamental rights are not suspended or restricted in an emergency regime]. Revista de Derecho, (9), 11-49. https://n9.cl/88thvn

Cevallos, D. (2023). El amparo de los derechos en el Estado constitucional de Derecho. Notas desde una teoría argumentativa del Derecho [The protection of rights in the constitutional rule of law. Notes from an argumentative theory of law]. Doxa. Cuadernos de Filosofía del Derecho, (46), 125-149. https://doi.org/10.14198/DOXA2023.46.07

El Presidente de la República. (2014). Código de Tránsito [Traffic Code]. Decreto Supremo Nº 016-2009-MTC. https://n9.cl/bt27w0

Elmelaj, M. (2012). La frontera entre el dolo eventual y la imprudencia consciente [The boundary between intent and conscious recklessness] (Tesis de maestría). Universidad de Sevilla, Mendoza, Argentina. https://n9.cl/nl94d

Forero, C. (2017). Criterios para la determinación de responsabilidad penal en delitos cometidos en accidentes de tránsito, en la jurisprudencia colombiana (2010-2014) [Criteria for the determination of criminal liability in crimes committed in traffic accidents, in Colombian jurisprudence (2010-2014)] (Tesis de maestría). Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, Colombia. https://n9.cl/aac6z

Ministerio de Justicia. (1991). Código Penal [Penal Code]. Decreto Legislativo Nº 635. https://n9.cl/exrq

Parrado, R., & Acevedo, Y. (2013). El límite entre el dolo eventual y la culpa con representación en los accidentes de tránsito a la luz de la Ley 599 de 2000 en Colombia [The limit between eventual malice and fault with representation in traffic accidents in the light of Law 599 of 2000 in Colombia] (Tesis de maestría). Universidad Libre, Bogotá, Colombia. https://n9.cl/l9c0k

Peña Bonilla, Y. (2015). Diferencia del dolo eventual y la culpa con representación en el homicidio en accidentes de tránsito, generado a causa de la conducción en embriaguez [Difference between intentional tort and negligence with representation in homicide in traffic accidents caused by drunk driving] (Tesis de especialización). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia. http://hdl.handle.net/10654/7091

Ríos Vásquez, J. (2019). Proponer la modificatoria del art. 111° del Código Penal para modificar las sanciones para homicidios culposos en la legislación penal peruana [Propose the amendment of Article 111 of the Penal Code to modify the penalties for culpable homicide in Peruvian criminal legislation] (Tesis de grado). Universidad Señor de Sipán, Pimentel, Perú. https://n9.cl/5w9zb

Rodríguez Jiménez, A., & Pérez Jacinto, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento [Scientific methods of inquiry and knowledge construction]. Revista Escuela de Administración de Negocios, (82), 175-195. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Saigua, L. (2014). Proyecto de ley reformatoria que incremente al dolo eventual como modalidad de imputación en los delitos asociados a los de tránsito [Reform bill that increases the eventual malice as a modality of imputation in the crimes associated with traffic offenses] (Tesis de grado). Universidad Regional Autónoma de los Andes, Riobamba, Ecuador. https://n9.cl/skbc8

Serrano, A. (2015). La apreciación del dolo eventual y la teoría del tipo subjetivo en los delitos de tránsito [The appreciation of the eventual intent and the theory of the subjective type in traffic offenses] (Tesis de grado). Universidad Técnica de Machala, Machala, Ecuador. https://n9.cl/gfscvc

Sotomayor Acosta, J. (2016). Fundamento del dolo y ley penal: una aproximación crítica a las concepciones cognitivo/normativas del dolo, a propósito del caso colombiano [Basis of malice and criminal law: A critical approach to the cognitive/normative conceptions of malice, regarding the Colombian case]. Política Criminal, 11(22), 675-703. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33992016000200010

Published

2024-01-01

How to Cite

Li-García, J. J. (2024). Principle of proportionality and legislative amendment to intentional homicide in traffic accident crimes. IUSTITIA SOCIALIS, 9(16), 114–128. https://doi.org/10.35381/racji.v9i16.3174

Issue

Section

De Investigación