Right to Education of Children and Adolescents in the Context of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.35381/racji.v6i1.1474Keywords:
Education rights, virus, pandemic, childhood, adolescence (words takenfrom UNESCO Thesaurus).Abstract
In this research, the objective was to analyze legally and doctrinally the right to education of girls, boys and adolescents in the COVID-19 context. The research modality was based on the quantitative paradigm, with a documentary-bibliographic descriptive methodology, supported by the analytical-synthetic method. The survey was used as a technique, which was applied to a sample of 95 parents, from the San Jacinto del Búa parish, of the Santo Domingo canton. According to the results, it was evidenced that there is concern among parents since, first, the pandemic limited their access to the right to education, and second, because they mention that there have been no public policies of the Ministry of Education. It is concluded that the Ministry of Education must make the necessary efforts to control the effects of the pandemic and avoid the deprivation of learning and school dropouts.
Downloads
References
Asamblea Nacional (2017) Ley Orgánica de Educación Intercultural. [Organic Law on Intercultural Education]. Registro Oficial No. 417 de 31 de marzo de 2011. Recuperado de: https://n9.cl/1fo3
Asamblea Nacional (2009) Ley Orgánica de Garantías Jurisdiccionales y Control Constitucional. [Organic Law on Jurisdictional Guarantees and Constitutional Control]. Ley 0 Registro Oficial Suplemento 52 de 22-oct-2009. Oficio No. SAN-2009-077.Recuperado de: https://n9.cl/su7v
Asamblea Nacional Constituyente de la República del Ecuador, (2008). Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. Montecristi. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Recuperado de https://n9.cl/sia
Congreso Nacional (2003). Código de la Niñez y Adolescencia. [Code of Childhood and Adolescents]. publicado por Ley No. 100. en Registro Oficial 737 de 3 de enero del 2003. Recuperado de: https://n9.cl/dtrec
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Batista Lucio, M. (2014) Metodología de la investigación. [Research methodology] Sexta edición. Editorial McGrawHill. Interamericana. México.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). Encuesta Nacional de Empleo, desempleo y subempleo. [National Survey of Employment, Unemployment and Underemployment]. Quito. Recuperado de: https://n9.cl/fwzp4o
Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. [The importance of environmental education in the face of current problems]. Revista Electrónica Educare, 14(1),97-111. Recuperado de: https://n9.cl/hny95
Ministerio de Educación. (2020). Acuerdo Ministerial Nro. MINEDUC-MINEDUC-2020-00014-A. [Ministerial Agreement No. MINEDUC-MINEDUC-2020-00014-A]. Quito. Recuperado de: https://n9.cl/vagh
Montero, W. (2015). El Derecho Constitucional a la Educación dentro de la Política Pública del Buen Vivir en el Ordenamiento Jurídico Ecuatoriano. [The Constitutional Right to Education within the Public Policy of Good Living in the Ecuadorian Legal System]. Tesis de pregrado. Universidad Central del Ecuador, Quito. Recuperado de: https://n9.cl/w3n0j
Presidencia de la República de Ecuador. (2020). Decreto presidencial N° 1017. [Presidential Decree No. 1017]. Recuperdo de: https://n9.cl/f3kkd
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/Iustitia_Socialis/oai








