Technological tools for teaching english as a foreign language

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.35381/racji.v7i1.1701

Palabras clave:

Teaching, Scientific innovations, language instruction. (UNESCO Thesaurus).

Resumen

The purpose of the research project is to determine the appropriate technological tools for teaching English as a foreign language to the students of the indigenous community of Salasaca. Qualitative research was applied at first, through a bibliographic review, and then quantitative research was applied, as descriptions of the tools were developed and specific data from teachers and students were quantified. The use of technology as a mechanism for learning the English language allows teachers to incorporate in their pedagogical process new ways to make learning more efficient and meaningful, achieving greater effectiveness in students, using modern tools that motivate the student, that encourage autonomous learning and critical thinking, respecting the different learning rhythms.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Amaya, S., & Aurea, E. (2019). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico universitario: Una mirada desde los estudiantes de tecnológicos públicos [Learning strategies and university academic performance: Students’ view from public technology institutes]. Revista Venezolana de Gerencia, 24(87), 938–953. doi:10.37960/revista.v24i87.29861

Beltran, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera [Learning English as a foreign language]. Boletâin Redipe, 6(4), 91–98. doi:10.36260/rbr.v6i4.227

Cabrera, I. (2017). Dominar dos idiomas vs. Bilingüismo: Definiendo un bilingüismo inclusivo y operativo [Mastering two languages vs. Bilingualism: Defining inclusive and operational bilingualism]. 32(1), 23–33. Thélème Revista Complutense de Estudios Franceses 32(1), 23–33. https://doi.org/10.5209/THEL.53083

Castejón, J. (2014). Aprendizaje y rendimiento académico [Learning and academic performance]. Alicante: Editorial Club Universitario.

Castro, S., Guzmán, B., & Casado, D. (2007). Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje [ICT in teaching and learning processes]. Laurus Revista de Educación, 13(23), 213–234. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102311.pdf

Contreras, C., & Ferreira, A. (2013). Orden de adquisición en español como lengua extranjera: Modalidad subjuntiva [Acquisition order in Spanish as a foreign language: Subjunctive modality]. Literatura y Lingüística, 28, 249–284. doi:10.29344/0717621x.28.76

Cuesta, L., & Grados, M. (2017). Recursos didácticos tecnológicos en el desarrollo auditivo del idioma extranjero inglés en estudiantes de cuarto año de educación básica inferior, de la unidad educativa La Inmaculada, Quito, D.M., período 2014-2015 [Technological didactic resources in the auditory development of English as a foreign language in students of the fourth year of lower basic education, at the educational unit La Inmaculada, Quito, D.M., period 2014-2015.]. (Universidad Central del Ecuador, Quito). Retrieved from http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/9084

Fandiño, Y., & Bermúdez, J. (2016). Bilingualism: Definition, perspectives and challenges. Ruta Maestra. Research Gate, 43–50.

Wiranda, R., Petrus, I., & Vianty, M. (2020). The use of ICT in learning process by vocational teachers of English. English Review: Journal of English Education, 8(2), 283-290. https://doi.org/10.25134/erjee.v8i2.2617

García, L. (2020). Bosque semántico: ¿Educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? [Semantic structure: education/teaching/distance learning, virtual, online, digital, eLearning...?]. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9–28. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495

Gonzáles-Otero, R. (2016). Innovative resources based on ICTs and authentic materials to improve EFL students' communicative needs. In A. Pareja-Lora, C. Calle-Martínez, & P. Rodríguez-Arancón (Eds.), New

perspectives on teaching and working with languages in the digital era (pp. 83–93). Dublin: Research-publishing.net.

doi:10.14705/rpnet.2016.tislid2014.424

Grosjean, F. (2015). Parler plusieurs langues: Le monde des bilingues [Speaking multiple languages: The world of bilinguals]. Paris: Albin Michel.

Guerra, J., & Prado, E. (2002). Estrategias de aprendizaje para universitarios: Un enfoque constructivista [Learning strategies for undergraduates: A constructivist approach]. México: Trillas.

Hudgson, G. N., (2018). Redes sociales y su aporte en el fortalecimiento del aprendizaje de lenguaje en los estudiantes de la básica primaria [Social networks and their contribution to strengthening language learning in elementary school students]. Universidad de la Costa. [Master’s thesis]. http://hdl.handle.net/11323/2804

Innovación y desarrollo docente. (2021). La importancia del inglés para los profesores [The importance of English for teachers]. Retrieved from https://iddocente.com/importancia-ingles-profesores

Kroll, J., Bobb, S., & Hoshino, N. (2014). Two languages in mind: Bilingualism as a tool to investigate language, cognition, and the brain. Current Directions in Psychological Science, 23(3), 159–163. doi:10.1177/0963721414528511

Madrid, D. (2001). Materiales didácticos para la enseñanza del inglés en Ciencias de la Educación [Didactic materials for teaching English in educational sciences]. Revista de Enseñanza Universitaria, extra-2001, 213–232. http://hdl.handle.net/11441/54578

Contreras-Salas, O. L. (2012). Stephen Krashen: his contributions to bilingual education. Rastros Rostros, 14(27). Recuperado a partir de https://revistas.ucc.edu.co/index.php/ra/article/view/491

Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje, clasificaciones e instrumentos de medición [Learning strategies, classifications and measurement instruments]. Propósitos y Representaciones, 1(2), 193-212. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.48

Oxford, R. (2002). Language learning strategies in a nutshell: Update and ESL suggestions. In J. C. Richards & W. A. Renandya (Eds.) Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 124–132). Cambridge, England: Cambridge University Press.

Palomino, J. (2020). Cuál es la importancia del profesor en el aprendizaje de una segunda lengua [What is the importance of the teacher in second language learning?]. Retrieved from https://acortar.link/lrsbFx

Peralta, W. (2016). Estrategias de enseñanza aprendizaje del inglés como lengua extranjera [Strategies for teaching and learning English as a foreign language]. Revista Vinculando. https://n9.cl/kk57a

Ramello, A. (2019). El uso de materiales audiovisuales y recursos digitales en la docencia universitaria: Una experiencia de innovación a nivel de posgrado [The use of audiovisual materials and digital resources in university teaching: An innovation experience at postgraduate level]. Red U, 17(1), 167–182. doi:10.4995/redu.2019.9894

Salasaca, G. (2021). Plan Estratégico Gobierno Autónomo Descentralizado Parroquia de Salasaca [Strategic Plan for the Decentralized Autonomous Government in the Parish of Salasaca]. Pelileo: Gaceta Oficial.

Toapanta, V. (2018). Material didáctico para la enseñanza del idioma inglés a estudiantes invidentes en la educación superior [Didactic material for teaching English to visually impaired students in higher education]. Universidad Católica del Ecuador, Ambato. [Master’s thesis]. http://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/2425

Descargas

Publicado

02-03-2022

Cómo citar

Vásquez-Álvarez, J. C., & Rodas-Auquilla, T. A. (2022). Technological tools for teaching english as a foreign language. IUSTITIA SOCIALIS, 7(1), 51–76. https://doi.org/10.35381/racji.v7i1.1701

Número

Sección

De Investigación

Artículos más leídos del mismo autor/a