Políticas de la editorial

Enfoque y alcance

                          

Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida

La Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida es una publicación científica multidisciplinar, que difunde trabajos científicos originales, ensayos y revisiones bibliográficas relacionadas con las Ciencias de la Salud y la Vida. De aparición semestral, está dirigida a investigadores, científicos, estudiantes de pregrado, postgrado y postdoctorado, docentes y profesionales que posean interés en las áreas de Gerontología, Medicina, Ingeniería Biomédica, Eléctromedicina, Histocitotecnología, Ginecoobstetricia, Psiquiatría, Neumonología, Microbiología, Traumatología, Nutrición, Fisioterapia, Medicina Familiar, Epidemiología, Traumatología, Anestesiología, Farmacología, Enfermería, Bioética, Deontología, Cardiología y todas las vinculadas al área de Salud y Vida. Esta publicación posee como propósitos medulares: la difusión de conocimientos, posibilitar el intercambio entre pares y estimular la producción científica y académica.

 

MISION

Difundir artículos arbitrados de avances y de resultados de investigaciones inéditas desde el ámbito de la Salud, Gerontología, Medicina, Ingeniería Biomédica, Eléctromedicina, Histocitotecnología, Ginecoobstetricia, Psiquiatría, Neumonología, Microbiología, Traumatología, Nutrición, Fisioterapia, Medicina Familiar, Epidemiología, Traumatología, Anestesiología, Farmacología, Enfermería, Bioética, Deontología, Cardiovascular, Cardiología; ensayos, teóricos, divulgación y registro de experiencias en el campo de la salud y de corte comunitario, con el fin de contribuir con aportes en los contextos siguientes:

  • Teóricos – epistemológicos – metodológicos- innovaciones.
  • Medicina Familia
  • Pediatría
  • Gerontológica
  • Ingeniería Biomédica
  • Electromedicina
  • Histocitotecnología
  • Ginecoobstetricia
  • Psiquiatría
  • Neumonología
  • Nutrición
  • Microbiología
  • Traumatología
  • Fisioterapia
  • Bioética
  • Deontología
  • Enfermería
  • Anestesiología
  • Farmacología
  • Comunitarias
  • Cardiología

 

VISION

Ser el medio que promueva en el quehacer espacios de socialización y participación desde la pluri-inter y transdisciplinariedad en la construcción del conocimiento, la divulgación de investigaciones, ensayos, teóricos, divulgación y registro de experiencias en el campo de la salud y de corte comunitario, de intercambio de experiencias que promuevan el fortalecimiento del conocimiento y la investigación; sirviendo de  estímulo, apoyo y de formación permanente para la proyección de los saberes de los profesionales de la Salud.


PERIODICIDAD

Semestral. Enero y julio.

Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida. publicará el primer mes (último día del mes) del período de publicación (Enero y Julio).

 

COMUNIDAD ACADÉMICA Y CIENTÍFICA A LA QUE SE DIRIGE

La Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida recibe artículos de investigadores, científicos, estudiantes de pregrado, postgrado y postdoctorado, docentes y profesionales que tengan como propósito ampliar el conocimiento en las Ciencias de la Salud y Vida.

 

SISTEMA DE EVALUACIÓN

Para el arbitraje de los artículos, Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, utiliza la evaluación por pares doble ciego; en donde los evaluadores no conocen la identidad de los autores de los artículos, y los autores no conocen la identidad de los evaluadores. Se recibirán artículos distintos al idioma español e inglés.

 

ÁMBITO TEMÁTICO

La Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida es multidisciplinar, abarcando los siguientes campos del saber en Ciencias de la Salud y Vida, en todas sus derivaciones:

  • Medicina Familia
  • Pediatría
  • Gerontológica
  • Ingeniería Biomédica
  • Electromedicina
  • Histocitotecnología
  • Ginecoobstetricia
  • Psiquiatría
  • Neumonología
  • Nutrición
  • Microbiología
  • Traumatología
  • Fisioterapia
  • Bioética
  • Deontología
  • Enfermería
  • Anestesiología
  • Farmacología
  • Trabajo Comunitario
  • Cardiología

 

Políticas de sección

Postportada

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares

Filosofía de Gestión

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares

Directiva Editorial

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares

Contenido

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares

Editorial

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares

Colaboradores

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares

Artículos

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Comprobado Evaluado por pares

Índice de Artículos

Comprobado Abrir envíos Comprobado Indizado Sin comprobar Evaluado por pares
 

Proceso de evaluación por pares

Del proceso editorial:

17. Todos los trabajos que se reciban para ser considerados como publicables en la Revista Salud y Vida, deben incluir citas de artículos publicados en la misma; siempre y cuando sean del área temática y se vinculen con la investigación a publicar. Esta revisión la realizará el Comité Editorial antes de la aprobación del inicio del proceso de arbitraje. 

18. Los colaboradores  cargarán al OJS de la Revista el artículo (Ver o descargar modelo de artículo: http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/article/view/252/PDF). Al comienzo del artículo se debe especificar los nombres y apellidos del colaborador o colaboradores, su dirección (electrónica), institución de adscripción o comunidad y su respectivo ORCID y dirección en Google Scholar. Todo colaborador deberá estar registrado en https://orcid.org/ o Google Scholar (ambas inclusive). Los colaboradores deben llenar todo los solicitado en las casillas al registrarse y al subir el artículo (Ver manual de autor OJS, en http://www.fundacionkoinonia.com.ve/manualesojs/ROL%20DE%20AUTOR%20OJS%20KOINONIA.pdf para más información).

19. El artículo será revisado por al Comité Editor, para que en un lapso no mayor a 7 días continuos; emita su decisión de aprobación o no aprobación para el inicio del proceso de arbitraje en la revista. Los artículos no aprobados por el Comité Editorial no podrán ser reenviados para arbitraje en ninguna de las Revistas de la Fundación Koinonía.

20. Todos los artículos serán sometidos a programas anti plagios como política de calidad y ética de las publicaciones. (http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/about/editorialPolicies#custom-2).

21. Si  la decisión del Comité Editorial es aprobatoria, se deberá realizar un depósito de (Ver Formas de Pago en http://www.fundacionkoinonia.com.ve/formadepago.php)  ($5 solamente para la República Bolivariana de Venezuela) $ 10 por cada autor, por concepto de colaboración. Al realizarse este proceso administrativo, remitir a tesoreria@fundacionkoinonia.com.ve la evidencia de transferencia o depósito.

22. Al notificarse la aprobación del artículo, el autor deberá subir el mismo; con las correcciones emanadas del comité editorial,  al Sistema OJS de la Revista para así inicial el proceso de arbitraje. 

 

23. Los artículos serán evaluados desde 4 criterios medulares:

1.- Originalidad / Innovación de la investigación.

2.- Utilidad / Pertinencia científica.

3.- Claridad expositiva del texto.

4.- Rigor científico desde el paradigma o enfoque investigativo asumido/ Argumentación / Conclusiones o consideraciones finales.

 

24. Los artículos son arbitrados y clasificados en las siguientes categorías: Aprobado, Aprobado con modificaciones y no Aprobado.  

25. Se evaluará la originalidad, pertinencia, estilo y aportes en el campo.

26. Para el arbitraje de los artículos se realizará la evaluación por pares doble ciego; en donde los evaluadores no conocen la identidad de los autores de los artículos, y los autores no conocen la identidad de los evaluadores.

27. El trabajo de los evaluadores es estrictamente confidencial. La revista no se responsabiliza por la actuación de los evaluadores, quienes son completamente autónomos.

28. Los artículos serán sometidos a evaluadores externos. En función de las observaciones y recomendaciones hechas por los evaluadores, se le puede solicitar al autor o autores modificaciones tendientes a mejorar la calidad del trabajo.

29. En el proceso de arbitraje, los evaluadores y los autores se mantendrán en mutuo desconocimiento para garantizar la pulcritud del proceso. En caso de discrepancias entre los evaluadores, corresponderá al Comité Editorial o al Editor la decisión final, la misma se informará a las partes interesadas en un plazo máximo de 30 días hábiles después de recibida la evaluación.

30. Los escritos publicados en la Revista Arbitrada Interdisciplinaria Salud y Vida del Área Ciencias de la Salud: Gerontología, Medicina, Pediatría, Ingeniería Biomédica, Eléctromedicina, Histocitotecnología, Microbiología, Traumatología, Nutrición, Fisioterapia, Medicina Familiar, Epidemiología, Anestesiología, Farmacología, Enfermería, Bioética, Deontología, Cardiología, Comunitarias y de Innovaciones metodológicas, serán de exclusiva responsabilidad de los autores, tanto por sus opiniones, afirmaciones y métodos.

31. Los evaluadores tendrán un lapso de 30 días continuos, desde la recepción del artículo, para remitir al Director – Editor, el informe evaluativo del mismo. El Director - Editor enviará dicho informe al autor en un plazo  máximo de 5 días continuos.

32. No se emiten constancias de recepción, revisión o/y aprobación de artículos.

33. La Fundación Koinonía es una organización educativa e investigativa sin fines de lucro y que no recibe financiamiento de ningún ente de naturaleza pública o privada; nacional o internacional; por tal motiva solicita una colaboración  a los autores con el propósito de sufragar parte de los gastos de mantenimiento de su plataforma y del sistema de sus revistas. La colaboración se solicita para iniciar el proceso de arbitraje, una vez que el artículo ha sido aceptado por el Comité editorial de la Revista (ver numeral 21).

34. Los conflictos de interés suscitados por el veredicto de un artículo, serán solucionados mediante el Comité de Ética Editorial de la revista, la cual se sustenta por lo previsto en el  Comité de Ética en Publicación (The Committee on Publication Ethics, COPE) https://publicationethics.org/

35. Las controversias que podrían generarse sobre el conocimiento publicado será responsabilidad del autor o autores del artículo, a los cuales, podrán contactar vía correo electrónico, se podrá emitir juicio o discusión sobre el tema abordado, siempre y cuando esto se realice en un clima académico y científico, desarrollándose así, un proceso de retroalimentación que edifique la ciencia y el conocimiento.

36. Todos los colaboradores deberán declarar a la Revista Salud y Vida la existencia o no de conflicto de interés de su artículo. La declaración deberá ser remitida a saludyvida@fundacionkoinonia.com.ve en formato pdf, siguiendo los criterios señalado en Política de Conflicto de Interés. Ver:  (http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/about/editorialPolicies#custom-6)

37. Lo no contemplado en estas normas editoriales será sometido por el Comité Editorial de la Revista.

 

Política de acceso abierto

Esta revista proporciona un acceso abierto inmediato a su contenido, basado en el principio de que ofrecer al público un acceso libre a las investigaciones ayuda a un mayor intercambio global de conocimiento.

 

Archivar

Esta revista utiliza el sistema LOCKSS para crear un sistema de archivo distribuido entre bibliotecas colaboradoras, a las que permite crear archivos permanentes de la revista con fines de conservación y restauración. Más...

 

Normas para los Evaluadores

DEL TIPO Y ESTRUCTURA DE LOS ARTÍCULOS

1.- Los artículos serán clasificados como:

a.- De Investigación: De la máxima originalidad e innovación. Recogen los resultados de investigaciones inéditas, teóricas o experimentales, cualitativas o cuantitativas. Deberán apreciarse con claridad los aspectos originales de la investigación. Se estructura en título en español e inglés, nombre del autores o autores, correo electrónico de cada uno de los autores en preferencia Gmail,  institución a la cual pertenece, identificadores ORCID, resumen, descriptores, abstract, keywords,  introducción (incluye planteamiento del tema o problema, objetivos u propósitos, justificación o importancia, referencial teórico), metodología, discusión, resultados, referencias consultadas (solo las empleadas en la citación del artículo). Debe contener un número no menor de 10 citas referenciales.

b.-  De revisión: Describen y/o recopilan los desarrollos más recientes o trabajos publicados sobre un determinado tema, aportando siempre alguna mejora, complemento o perspectiva original que también debe destacarse expresamente. Son una síntesis teórica docente y una visión actual del tema abordado y, sobre todo de resaltar lo que puede suponer de aportación novedosa sobre él. Debe contener un número no menor de 25 citas referenciales. Se estructura en título en español e inglés, nombre del autores o autores, correo electrónico de cada uno de los autores en preferencia Gmail, institución a la cual pertenecen, identificador ORCID, resumen, descriptores, abstract, keywords, introducción (presentación del tema), desarrollo de la revisión, aportes generados de la revisión, referencias consultadas (solo las empleadas en la citación del artículo).

c.- De reflexión: Describen experiencias positivas en la aplicación de tecnologías, métodos y saberes actuales con logros reseñables en cualquier campo, con preferencia en casos que supongan aportaciones de mejora o detalles originales que también deben destacarse expresamente. Reflejará las “experiencias positivas” que se han obtenido con la aplicación real de técnicas o conocimientos, primándose consideraciones que presenten a aporte al saber universal. Debe contener un número no menor de 25 citas referenciales. Se estructura en título en español e inglés, nombre del autores o autores, correo electrónico de cada uno de los autores en preferencia Gmail, institución a la cual pertenecen, identificador ORCID, resumen, descriptores, abstract, keywords, introducción (presentación del tema), desarrollo de la reflexión, aportes generados de la reflexión, referencias consultadas (solo las empleadas en la citación del artículo).

 

SOBRE EL PROCESO DE EVALUACIÓN

.- Para el arbitraje de los artículos se realizará la evaluación por pares doble ciego; en donde los evaluadores no conocen la identidad de los autores de los artículos, y los autores no conocen la identidad de los evaluadores.

.- Los artículos son arbitrados y clasificados en las siguientes categorías: Aprobado, Aprobado con modificaciones y no Aprobado. 

.- Los artículos serán evaluados desde 4 criterios medulares:

.- Originalidad / Innovación de la investigación.

.- Utilidad / Pertinencia científica.

.- Claridad expositiva del texto.

.- Rigor científico desde el paradigma o enfoque investigativo asumido/ Argumentación / Conclusiones o consideraciones finales.

 

5.- Los evaluadores deberán llenar el informe de evaluación y el instrumento de evaluación que se muestra a continuación:

 

INSTRUMENTO DE EVALUACIÓN DEL ARTÍCULO

 

ÁREA TEMÁTICA: _______________________________________________

 

TÍTULO DEL ARTÍCULO: __________________________________________

_______________________________________________________________

 

FECHA DE RECEPCIÓN: __________________________________________

FECHA DE ENVÍO: _________________________________________

 

  1. A.   CRITERIOS DE EVALUACIÓN

 

ASPECTOS A EVALUAR

PUNTAJE**

OBSERVACIONES

Deficiente

Regular

Buena

Muy Buena

Excelente

1

2

3

4

5

A

Relación del título del artículo con el contenido de la misma.

 

 

 

 

 

 

B

Condensación del resumen respecto a la información que contiene cada sección del artículo.

 

 

 

 

 

 

C

Enfoque de la introducción en el tema a tratar y descripción del propósito del artículo.

 

 

 

 

 

 

D

La exposición teórica trabaja las categorías emergentes y/o variables a desarrollar en el tema.

 

 

 

 

 

 

E

La metodología está expuesta y es coherente en todo el contenido.

 

 

 

 

 

 

F

Rigor científico desde el paradigma o enfoque investigativo asumido.

 

 

 

 

 

 

G

Las conclusiones / consideraciones y/o reflexiones exponen un cierre analítico sobre el propósito desarrollado en el artículo.

 

 

 

 

 

 

H

El contenido temático de la investigación es original, innovador y contemporáneo.

 

 

 

 

 

 

I

El discurso del artículo posee claridad y coherencia.

 

 

 

 

 

 

J

Correspondencia con el área temática de la revista.

 

 

 

 

 

 

K

Profundidad reflexiva del autor o los autores.

 

 

 

 

 

 

** Ponderación: 1: Deficiente (12 puntos), 2: Regular (14 puntos), 3: Buena (16 puntos), 4: Muy Buena (18 puntos), 5: Excelente (20 puntos)

 

  1. B.   EVALUACIÓN

 

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROMEDIO: ___________   RANGO DEL PUNTAJE OBTENIDO:               

12-13 (No aprobado)

14-18 (Aprobado con modificaciones)

19-20 (Aprobado sin modificaciones)

 

INFORME DE EVALUACIÓN

 

Título del Artículo:

Tipo de artículo:

1. Originalidad / Innovación de la investigación.

2. Utilidad / Pertinencia Científica.

3. Rigor científico desde el paradigma o enfoque investigativo asumido/ Argumentación / Conclusiones o consideraciones finales.

4. Claridad expositiva del texto.

5. Cumplimiento de las Normas de Editoriales.

 

Observaciones: (Pueden incluirse en el documento digital enviado)

De Forma.

De Contenido.

Sugerencias.


VEREDICTO

APROBADO

APROBADO CON CORRECCIONES

NO APROBADO

 

 

 

 



Nombre y apellido: ___________________________________________ Firma_____________________ (Digital)

Fecha: __________________________________

 

6.- Si el artículo no es aprobado, se debe indicar claramente la razón en el informe de evaluación.

7.- Si el artículo es aprobado con correcciones, se debe mencionar qué mejoras necesitarían ser realizadas, para que el autor las aplique y las reenvíe a la revista.

8.- Si el artículo es aprobado, se debe señalar la contribución de la misma, desde los criterios ya establecidos.

9.- Los conflictos de interés suscitados por el veredicto de un artículo, serán solucionados mediante el Comité de Ética Editorial de la revista, la cual se sustenta por lo previsto en el  Comité de Ética en Publicación (The Committee on Publication Ethics, COPE) https://publicationethics.org/

10.- Las controversias que podrían generarse sobre el conocimiento publicado será responsabilidad del autor o autores del artículo, a los cuales, podrán contactar vía correo electrónico, se podrá emitir juicio o discusión sobre el tema abordado, siempre y cuando esto se realice en un clima académico y científico, desarrollándose así, un proceso de retroalimentación que edifique la ciencia y el conocimiento.

11.- Los evaluadores tendrán un lapso de 30 días continuos, desde la recepción del artículo, para remitir al Director – Editor, el informe evaluativo del mismo. El Director - Editor enviará dicho informe al autor en un plazo  máximo de 5 días continuos.

12.- Los evaluadores deberán confirmar la aceptación del arbitraje del artículo, en los cinco (5) días siguientes del envío del mismo. De ser no aceptar el arbitraje o no confirmar, se asignará inmediatamente otro evaluador.

13.- El Director – Editor  considerará la publicación del artículo, basándose en el instrumento y el informe presentado por los evaluadores.

 

Standards for Assessors

OF THE TYPE AND STRUCTURE OF THE ARTICLES


1.- The articles will be classified as:

a.- Research: Of the maximum originality and innovation. They collect the results of unpublished, theoretical or experimental, qualitative or quantitative research. The original aspects of the investigation should be clearly appreciated. It is structured in title in Spanish and English, name of authors or authors, email of each of the authors in preference Gmail, institution to which it belongs, ORCID identifiers, summary, descriptors, abstract, keywords, introduction (includes approach to the topic or problem, objectives or purposes, justification or importance, theoretical referential), methodology, discussion, results, references consulted (only those used in the citation of the article). It must contain a number of no less than 10 reference citations.


b.- Review: Describe and / or compile the most recent developments or published works on a specific topic, always providing some improvement, complement or original perspective that should also be explicitly highlighted. They are a theoretical teaching synthesis and a current vision of the subject addressed and, above all, to highlight what can be expected from a novel contribution about it. It must contain a number of no less than 25 reference citations. It is structured in title in Spanish and English, name of the authors or authors, email of each of the authors in preference Gmail, institution to which they belong, ORCID identifier, summary, descriptors, abstract, keywords, introduction (presentation of the topic) , development of the review, contributions generated from the review, references consulted (only those used in the citation of the article).


c.- Reflection: They describe positive experiences in the application of technologies, methods and current knowledge with remarkable achievements in any field, preferably in cases that involve improvement contributions or original details that must also be expressly highlighted. It will reflect the "positive experiences" that have been obtained with the real application of techniques or knowledge, giving priority to considerations that contribute to universal knowledge. It must contain a number of no less than 25 reference citations. It is structured in title in Spanish and English, name of the authors or authors, email of each of the authors in preference Gmail, institution to which they belong, ORCID identifier, summary, descriptors, abstract, keywords, introduction (presentation of the topic) , development of the reflection, contributions generated from the reflection, references consulted (only those used in the citation of the article).


d.- Knowledge and popular technology: All articles that express knowledge, culture, invention, popular indigenous technology; which allows inventors and popular cultores to describe and present their experience, knowledge and contributions to the world of science. They must be unpublished works and of contribution to the integral progress of the society, made from the communities. It is structured in title in Spanish and English, name of the authors or authors, email of each of the authors in preference gmail, institution or community to which they belong, ORCID identifier, summary, descriptors, abstract, keywords, development of knowledge or popular technology, contributions generated by popular knowledge or technology, bibliographic references (optional, if necessary). For being an article that seeks to make visible the original and popular knowledge, that is, the good practices and inventive practices carried out in the communities, the extension of the article will be free (those necessary by the author) in order to describe the idea or inventiveness proposed. It is at the discretion of the editorial committee, the acceptance or not of a work presented under this typology.

 

ABOUT THE EVALUATION PROCESS
.- For the arbitration of the articles, the evaluation will be carried out by double blind pairs; where the evaluators do not know the identity of the authors of the articles, and the authors do not know the identity of the evaluators.

 

.- The articles are refereed and classified in the following categories: Approved, Approved with modifications and not Approved.

 

.- The articles will be evaluated from 4 core criteria:

.- Originality / Innovation of the investigation.
.- Utility / Scientific relevance.
.- Expository clarity of the text.
.- Scientific rigor from the assumed research paradigm or approach / Argumentation / Conclusions or final considerations.

 

5.- The evaluators must complete the evaluation report and the evaluation instrument shown below:

 

ARTICLE EVALUATION INSTRUMENT 

THEMATIC AREA: _______________________________________________

ARTICLE TITLE: __________________________________________

_______________________________________________________________

 

RECEPTION DATE: __________________________________________

SHIPPING DATE: _________________________________________

 

  1. A.   EVALUATION CRITERIA

 

ASPECTS TO EVALUATE

SCORE **

OBSERVATIONS

Deficient

Regular

Good Very

Good

Excellent

1

2

3

4

5

A

Relation of the title of the article with the content of it.

 

 

 

 

 

 

B

Condensing of the summary with respect to the information contained in each section of the article.

 

 

 

 

 

 

C

Focus of the introduction on the topic to be discussed and description of the purpose of the article.

 

 

 

 

 

 

D

The theoretical exposition works on the emerging and / or variable categories to be developed in the subject.

 

 

 

 

 

 

E

The methodology is exposed and is consistent throughout the content.

 

 

 

 

 

 

F

Scientific rigor from the assumed paradigm or research approach.

 

 

 

 

 

 

G

The conclusions / considerations and / or reflections expose an analytical closure on the purpose developed in the article.

 

 

 

 

 

 

H

The thematic content of the research is original, innovative and contemporary.
I The speech of the article has clarity and coherence.

 

 

 

 

 

 

I

The speech of the article has clarity and coherence.

 

 

 

 

 

 

J

Correspondence with the thematic area.

 

 

 

 

 

 

K

Reflective depth of the author or authors.

 

 

 

 

 

 

** Weighting: 1: Poor (12 points), 2: Regular (14 points), 3: Good (16 points), 4: Very Good (18 points), 5: Excellent (20 points)
 
 

1. B. EVALUATION
 

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AVERAGE: ___________ SCORING RANGE OBTAINED:
12-13 (Not approved)
14-18 (Approved with modifications)
19-20 (Approved without modifications)
 

EVALUATION REPORT

 

Article title:
Type of article:
1. Originality / Innovation of the research.
2. Usefulness / Scientific relevance.
3. Scientific rigor from the assumed paradigm or research approach / Argumentation / Conclusions or final considerations.
4. Expository clarity of the text.
5. Compliance with the Editorial Standards.
 
Observations: (Can be included in the digital document sent)
So.
Of Content.
Suggestions.

VERDICT
APPROVED/APPROVED WITH CORRECTIONS /NOT APPROVED
 
 
First and last name: ___________________________________________ Signature_____________________ (Digital)
Date: __________________________________

 

6.- If the article is not approved, the reason must be clearly indicated in the evaluation report.


7.- If the article is approved with corrections, it must be mentioned what improvements would need to be made, for the author to apply them and forward them to the journal.


8.- If the article is approved, it should be noted the contribution of the same, from the criteria already established.


9.- Conflicts of interest arising from the verdict of an article will be resolved through the Editorial Ethics Committee of the journal, which is supported by the provisions of the Committee on Ethics in Publication (The Committee on Publication Ethics, COPE) https://publicationethics.org/


10.- The controversies that could be generated about the published knowledge will be the responsibility of the author or authors of the article, to which, they will be able to contact via email, they will be able to emit judgment or discussion on the topic addressed, as long as this is done in a academic and scientific climate, thus developing a feedback process that builds science and knowledge.


11.- The evaluators will have a period of 30 continuous days, from the reception of the article, to send to the Editor-Editor, the evaluation report of the same. The Director - Editor will send this report to the author within a maximum period of 5 continuous days.


12.- The evaluators must confirm the acceptance of the arbitration of the article, in the five (5) days following the sending of the same. If the arbitrator is not accepted or does not confirm, another evaluator will be assigned immediately.


13.- The Director - Editor will consider the publication of the article, based on the instrument and the report presented by the evaluators.

 

Política de detección de plagio

Para garantizar la originalidad y el respeto del derecho de autor de otros investigadores, los artículos que aspiren a ser publicados en la Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida serán  sometidos a revisión por medio de programas antiplagios.

Todo artículo recibido que posea más del 10% de plagio o autoplagio, no será aprobado.

Verificación de plagio:

 

Plagiarism detection policy

To guarantee the originality and respect of the copyright of other researchers, the articles that aspire to be published in the Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Health and life will be submitted to review through anti-plagiarism programs.

Any item received that has more than 10% plagiarism or autoplaggio will not be approved.

Verification of plagiarism:

 

 

Política ética y mala práctica en publicación

La Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida con el propósito de mantener criterios universales de ética y buena conducta en los procesos de publicación se suscribe a los establecido por el Committee on Publication Ethics (COPE) www.publicationethics.org

Los Colaboradores son responsables por la autoría de los artículos remitidos a la Revista.

Los Colaboradores que incurran en plagio (toda reproducción total o parcial de contenido que no sea citado), no podrán volver a publicar en ningunas de las Revistas Arbitradas de la Fundación Koinonía.

No se podrá remitir el artículo a diferentes revistas; mientras esté arbitrándose en la Revista.

Si un artículo aparece publicado en otra revista, se le notificará al colaborador o los colaboradores sobre la exclusión de dicho artículo en la Revista Koinonía y no podrá o podrán enviar artículos a las revista arbitradas de la Fundación por un lapso de 4 años.

 

Ethical policy and bad practice in publication

The Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Health and life with the purpose of maintaining universal criteria of ethics and good conduct in the publication processes subscribes to those established by the Committee on Publication Ethics (COPE) www.publicationethics.org

The Collaborators are responsible for the authorship of the articles submitted to the Journal. Collaborators who commit plagiarism (any total or partial reproduction of content that is not cited), may not be republished in any of the Arbitrated Journals of the Koinonia Foundation.

The article can not be sent to different magazines; while arbitrating in the Magazine.

If an article appears in another journal, the collaborator or collaborators will be notified about the exclusion of said article in the Koinonía Magazine and will not be able or can send articles to the refereed journal of the Foundation for a period of 4 years.

 

Política de Conflicto de interés

Según el Comité Internacional de Editores de Revistas Médicas (ICMJE, por sus siglas en inglés), expresan Ticse, Villarreal, Díaz-Vélez (2014), los conflictos de interés (CI) se pueden presentar en investigadores, autores, editores y revisores que tengan alguna opinión, interés personal (financiero o no) que pudiera afectar a su objetividad, e influir de manera inapropiada en sus decisiones. Por otro lado, de acuerdo con la declaración de Helsinki los protocolos de los trabajos de investigación deben ser evaluados por un comité de ética (CE) independiente, el cual deberá velar por que se respete los principios éticos, tomando como aspectos centrales el consentimiento informado y la autonomía de los participantes.

Ticse Ray, Villarreal Víctor, Díaz-Vélez Cristian. Declaración de conflictos de interés y revisión por comités de ética en investigaciones publicadas en SciELO Perú. Rev. perú. med. exp. salud publica  [Internet]. 2014  Ene.

 

Un potencial conflicto de interés puede surgir de distintos tipos de relaciones, pasadas o presentes, tales como labores de contratación, consultoría, inversión, financiación de la investigación, relación familiar, y otras, que pudieran ocasionar un sesgo no intencionado del trabajo de los firmantes del artículo.

Todos los colaboradores deberán declarar a la Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, la existencia o no de conflicto de interés de su artículo. La declaración deberá ser remitida a saludyvida@fundacionkoinonia.com.ve en formato pdf y con la forma del colaborador o los colaboradores, siguiendo la siguiente estructura:


Título del artículo:

El autor primer firmante del manuscrito de referencia, en su nombre y en el de todos los autores firmantes, declara que no existe ningún potencial conflicto de interés relacionado con el artículo.

(Nombre completo y firma)

 

Los autores del artículo de referencia, que se relacionan a continuación, declaran los siguientes potenciales conflictos de interés:

Nombre del Autor y Firma

 

Tipo de Conflicto de Interés1

 

1 Empleado de...., becado por....., Consultor, conferenciante, consejero de...

 

 

Conflict of Interest Policy

According to the International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE), they express Ticse , Villarreal, Díaz-Vélez (2014), conflicts of interest (CI) can be presented to researchers, authors, editors and reviewers who have any opinion, personal interest (financial or otherwise) that could affect their objectivity, and inappropriately in fl uence their decisions. On the other hand, according to the Declaration of Helsinki the protocols of the research work should be evaluated by an independent ethics committee (CE), which should ensure that ethical principles are respected, taking as central aspects the informed consent and the autonomy of the participants.

Ticse Ray , Villarreal Víctor, Díaz-Vélez Cristian. Declaration of conflicts of interest and review by ethics committees in research published in SciELO Peru. Rev. perú . med . exp . health publishes [Internet]. 2014 Jan

A potential conflict of interest may arise from different types of relationships, past or present, such as hiring, consulting, investment, research funding, family relationships, and others, which may cause an unintentional bias in the work of the signatories from the article.

All collaborators must declare to the Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Health and life with , the existence or not of conflict of interest of their article. The declaration must be sent to saludyvida@fundacionkoinonia.com.ve in pdf format and with the form of the collaborator or collaborators, following the following structure:

 

Article title:

The author, the first signatory of the reference manuscript, in his name and that of all the signatory authors, declares that there is no potential conflict of interest related to the article.

(Full name and signature)

 

The authors of the reference article, which are listed below, declare the following potential conflicts of interest:

 

Name of Author and Signature

Type of Conflict of Interest1

1 Employee of ..., scholarship by ....., Consultant, lecturer, counselor of ...


 

 

Editorial Standards

Generalities :

1.- The articles must be original and unpublished; besides not being simultaneously postulated in other journals. Articles other than Spanish and English will be received.

2.- The articles that are sent to the Magazine must have a maximum of three collaborators, including the principal. The exception to this rule will be submitted to the editorial committee, based on the criterion of originality, relevance, contribution and extension of the investigative process developed in the article.

3.- The Journal is published every Semester (Ordinary Numbers).

4.- The magazine will be able to realize extraordinary numbers (special editions), previous agreement with groups, networks, institutions and organizations, that realize events   of research such as congresses, forums, conferences, presentations, among others, for which it is essential to submit articles adjusted to these editorial standards.

5.- The collaborators of the ordinary numbers as extraordinary, must register in the OJS (Open Journal Systems) of the Koinonía Magazine: ( http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/user/register )

If they are already registered it will not be necessary to do it again.

 

Of the type and structure of the articles:

6.- The articles will be classified as :

a.- Research : Of the maximum originality and innovation. They collect the results of unpublished, theoretical or experimental, qualitative or quantitative research. The original aspects of the investigation should be clearly appreciated. It is structured in title in Spanish and English, name of the authors or authors, email of each of the authors in preference Gmail ,   institution to which it belongs, ORCID identifiers, summary, descriptors, abstract , keywords ,   introduction (includes approach to the topic or problem, objectives or purposes, justification or importance, theoretical referential), methodology, discussion, results, references consulted (only those used in the citation of the article). It must contain a number of no less than 10 reference citations.

b.-   Review : Describe and / or compile the most recent developments or published works on a specific topic, always providing some improvement, complement or original perspective that should also be explicitly highlighted. They are a theoretical teaching synthesis and a current vision of the subject addressed and, above all, to highlight what can be expected from a novel contribution about it. It must contain a number of no less than 25 reference citations. It is structured in title in Spanish and English, name of the authors or authors, email of each of the authors in preference Gmail , institution to which they belong, ORCID identifier, summary, descriptors, abstract , keywords , introduction (presentation of the topic) , development of the review, contributions generated from the review, references consulted (only those used in the citation of the article).

c.- Reflection : They describe positive experiences in the application of technologies, methods and current knowledge with remarkable achievements in any field, preferably in cases that involve improvement contributions or original details that must also be expressly highlighted. It will reflect the "positive experiences" that have been obtained with the real application of techniques or knowledge, giving priority to considerations that contribute to universal knowledge. It must contain a number of no less than 25 reference citations. It is structured in title in Spanish and English, name of the authors or authors, email of each of the authors in preference Gmail , institution to which they belong, ORCID identifier, summary, descriptors, abstract , keywords , introduction (presentation of the topic) , development of the reflection, contributions generated from the reflection, references consulted (only those used in the citation of the article).

 

Aesthetic configuration of the articles:

7.- The articles will be written without indentation and without spaces between paragraphs, only to separate titles and subtitles up to a maximum of 5 levels. The use of bullets will be reduced to the absolute minimum.

8.- The articles must be done in electronic format, at 1.5 of space, font size 12 (Arial), with right, left, inferior and superior margins of 2.5 cm, on letter size paper (letter) in Format: DOC.

The maximum length of the Research articles will be 4,500 words (not including title, authors and abstracts) and up to 40 references. Articles with descriptive content (review and reflection) will have a maximum length of 3,500 words and up to 20 references

Each article must present a summary of no more than 150 words, and 5 descriptors, in English and in Spanish (including the title and descriptors). The descriptors should be separated by a semicolon (;) and should not be capitalized and should be structured from the UNESCO Thesaurus( http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/) and the Thesaurus of the Virtual Health Library (http://decs.bvs.br/E/new_2018.htm), both in Spanish and English.

9.- The abstract of the research article will be structured in an indicative - informative manner, which should contain: Main objective or purpose of the research, brief description of the methodology used, present the discussion of the most relevant results and conclusions.

10. The summary of the articles under the typology: Review and Reflection and Knowledge; will be developed under the "indicative-descriptive unstructured type",    where the typology of the article and the most outstanding contributions will be mentioned, which will complement the exposed in the body of the work (not to repeat information that is in the body of the article).

11. The Editorial Committee may establish exceptions in works that, due to their originality or their contribution, require a longer extension; respecting   thus the San Francisco Declaration on the Evaluation of Research (DORA) subscribed by this magazine ( https://sfdora.org/read/es/ ).

12. In case of opting for the VANCOUVER system, appointments   in the text they should be in the following way:

-Direct quotes: It is the one that is transcribed verbatim. It must be short, of less than five lines, it is inserted within the text between quotation marks, and the corresponding number is placed at the end, after the quotation marks and before the punctuation mark between parentheses.

Example: "The gluten-free diet should be established only after the diagnosis has been confirmed, as this can alter the serological and histological results" (2) .

Indirect citation: It is the mention of the ideas of an author with the words of the writer. It is included within the text without quotes, and the reference number is written after the author's last name and before citing his idea in parentheses.

Example: As Vitoria says (2) , the gluten-free diet can alter the serological and histological results.    In the case of a work carried out by more than two authors, the first of them is cited followed by the abbreviation "et al" and its reference number.    If the author is not named, the number will appear at the end of the sentence in parentheses.

Example: The gluten-free diet can alter the serological and histological results, therefore it should be established after confirming the diagnosis (2).

13.-In case of opting for the VANCOUVER system, the bibliographical references at the end should be elaborated as follows:

- References should be listed consecutively in the order in which they are mentioned for the first time in the text, without parentheses.  

- All citations should appear in the list of references and the latter should all be cited within the text with consecutive Arabic numerals in parentheses and with the order of appearance as they were cited in the text.

  Example:

  1. Andrés Bello University, Library System. Guide to bibliographical references according to Vancouver Standards [Internet]. Santiago de Chile: Andrés Bello University; 2012 [cited 8 Apr 2013]. Available at: http://cybertesis.unab.cl/web/descarga/Refer_bibliog_Vancouver.pdf 2 .
  2. Vitoria JC, Bilbao JR. News in celiac disease. An Pediatr . 2013 ; 78 (1): 1 - 5.

  -Book : Author / s. Title. Volume. Edition. Place of publication: Editorial; year. Laín Entralgo P. History of medicine. Barcelona: Scientific and technical editions; 1998

-Article of Magazine: Authors of the article (6 aut . Maximum et al). Article title. Abbreviation of the magazine. Year; Volume (number): pages. Vitoria JC, Bilbao JR. News in celiac disease. An Pediatr . 2013 ; 78 (1): 1 - 5.

-Article of magazine in Internet : Authors of the article (6 authors maximum et al). Article title. Abbreviation of the magazine [Internet]. Year [date of consultation]; Volume (number) : pages . Available at: URL of the article Vitoria JC, Bilbao JR. News in celiac disease. An Pediatr [Internet]. 2013 [cited 14 Feb 2013] ; 78 (1): 1 - 5. Available in:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1695403312003815 .

-Article of Newspaper : Authors of the article,   title of the article, name of the newspaper, publication date [year month day], section and column.

14. The graphics, maps and photographs must be numbered with their corresponding legends and indications about their placement in the article. Photographs, graphics and maps must be delivered separately from the text in electronic format with a minimum resolution of 300 dpi or 300 pixels.

15. In case of using the   APA standards, those of the   sixth edition for the citation of bibliographic sources referenced in the body of the article, taking into account the reference when they are less than or greater than 40 words, as well as the number of authors, type of document referenced. (Consult: APA Standards. Javeriano Writing Center ( https://www.dropbox.com/s/cepmyktxd9upalr/Normas%20APA%206a%20actualizada.pdf?dl=0 ).

16. The   The consulted references will be placed at the end of the work in alphabetical order, preceded by Arabic numerals in order to compare the number of citations used throughout the article. They must also be submitted in English.

 

From the editorial process:

17. All the works that are received to be considered as publishable in the Health and Life Magazine, should include citations of articles published in it; as long as they are from the thematic area and are linked to the research to be published. This review will be carried out by the Editorial Committee before the approval of the start of the arbitration process.  

18. The collaborators will upload the article to the OJS of the Journal (See or download the article model: http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/article/view/252/PDF). At the beginning of the article you must specify the names and surnames of the collaborator or collaborators, their address (electronic), affiliation institution or community and their respective ORCID and address in Google Scholar. All collaborators must be registered at https://orcid.org/ or Google Scholar (both inclusive). The collaborators must fill out all those requested in the boxes when registering and uploading the article (See OJS author's manual, in http://www.fundacionkoinonia.com.ve/manualesojs/ROL%20DE%20AUTOR%20OJS%20KOINONIA.pdf for more information).

19. The article will be sent to the Editorial Committee, so that in a period of no more than 7 continuous days; issue your decision to start the arbitration process in the magazine. The articles not approved by the Editorial Committee can not be forwarded to arbitration in any of the Journals of the Koinonia Foundation.

20. All articles will be submitted to anti-plagiarism programs such as quality policy and ethics of publications. (http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/about/editorialPolicies#custom-2).

21. If the decision of the Editorial Committee is approving, the author or authors must cancel the collaboration before starting the arbitration process. For more information contact us: koinonia@fundacionkoinonia.com.ve

22. Upon notification of the approval of the article, the author must upload it; with corrections emanating from the editorial committee,   to the OJS System of the Journal for the initial arbitration process.  

23. Articles will be evaluated from 4 core criteria:

1.- Originality / Innovation of the investigation.

2.- Utility / Science relevance.

3.- Expository clarity of the text.

4.- Scientific rigor from the assumed research paradigm or approach / Argumentation / Conclusions or final considerations.

24. Articles are arbitrated and classified into the following categories: Approved, Approved with modifications and Not Approved.  

25. The originality, relevance, style and contributions in the field will be evaluated.

26. For the arbitration of the articles, the double-blind peer evaluation will be carried out; where the evaluators do not know the identity of the authors of the articles, and the authors do not know the identity of the evaluators.

27. The work of the evaluators is strictly confidential. The magazine is not responsible for the performance of the evaluators, who are completely autonomous.

28. Articles will be submitted to external evaluators. Depending on the observations and recommendations made by the evaluators, the author or authors may be asked for modifications aimed at improving the quality of work.

29. In the arbitration process, the evaluators and the authors will remain in mutual ignorance to guarantee the cleanliness of the process. In case of discrepancies between the evaluators, the final decision will correspond to the Editorial Committee or the Editor, the same will be informed to the interested parties within a maximum period of 30 working days after receiving the evaluation.

30. The writings published in the Interdisciplinary Health and Life Arbitrated Journal of the Health Sciences Area: Gerontology, Medicine, Pediatrics, Biomedical Engineering, Electrical Medicine , Histocitotechnology , Microbiology, Traumatology, Nutrition, Physiotherapy, Family Medicine, Epidemiology, Anesthesiology, Pharmacology, Nursing, Bioethics, Deontology, Cardiology, community and methodological innovations, will be the sole responsibility of the authors, both for their opinions, statements and methods.

31. The evaluators will have a period of 30 consecutive days, from the reception of the article, to send the evaluation report of the same to the Director - Editor. The Director - Editor will send this report to the author within a period   maximum of 5 continuous days.

32. No proofs of receipt, revision or / and approval of articles are issued.

33. The Koinonía Foundation is a nonprofit educational and research organization that does not receive funding from any public or private entity; national or international; for this reason he asks for a collaboration   to the authors with the purpose of paying part of the maintenance costs of their platform and the system of their journals. The collaboration is requested to begin the arbitration process, once the article has been accepted by the Editorial Committee of the Journal (see number 21).

34. Conflicts of interest arising from the verdict of an article will be resolved through the Editorial Ethics Committee of the journal, which is supported by the provisions of the   Ethics in Publication Committee ( The Committee on Publication Ethics , COPE ) https://publicationethics.org/

35. The controversies that could be generated about the published knowledge will be the responsibility of the author or authors of the article, to which, they will be able to contact via e-mail, they will be able to emit judgment or discussion on the subject tackled, as long as this is done in a climate academic and scientific, thus developing a feedback process that builds science and knowledge.

36. All collaborators must declare to the Health and Life Magazine the existence or not of conflict of interest of their article. The declaration must be sent to saludyvida@fundacionkoinonia.com.ve in pdf format , following the criteria indicated in the Conflict of Interest Policy. See: (http://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/about/editorialPolicies#custom-7)

37. What is not covered in these editorial rules will be submitted by the Editorial Committee of the Journal.